Nuorten autokoulun valintapäätökseen vaikuttavat asiat
Heikkinen, Mari (2011)
Heikkinen, Mari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011052810105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011052810105
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat eniten jyväskyläläisten nuorten autokoulun valintaan. Lisäksi haluttiin selvittää, mitä kautta autokoulu voi parhaiten tavoittaa nuoren kohderyhmänsä. Tutkimuksen toimeksiantajana toimi Keski-Suomen Ajotaito Oy.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavien tekijöiden tarkastelusta. Lisäksi käsiteltiin ostoprosessin vaiheita sekä nuorten kulutustottumuksia ja median käyttöä. Markkinoinnin kannalta on tärkeää tietää kuinka potentiaaliset asiakkaat tekevät ostopäätöksensä ja mitkä ovat tärkeimmät siihen vaikuttavat tekijät. Tietoperusta on kirjoitettu alan kirjallisuuden ja Internet-lähteiden pohjalta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena survey-tyyppisenä kyselylomaketutkimuksena. Kyselylomake koostui strukturoiduista ja avoimista kysymyksistä. Kysymykset käsittelivät tärkeimpiä autokoulun valintaan vaikuttavia asioita ja nuorten tiedonhankintaa ja medioiden käyttöä. Tutkimuksen kohderyhmään kuuluivat 15–18-vuotiaat Jyväskylän alueen nuoret. Kysely toteutettiin ryväsotantaa
hyödyntäen osalle ensimmäisen vuoden lukio- ja ammattiopisto-opiskelijoista. Vastauksia saatiin yhteensä 105 kappaletta.
Tutkimustulosten mukaan tärkeimmiksi autokoulun valintaan vaikuttaviksi tekijöiksi voidaan mainita hinta, opetuksen laatu, sijainti ja henkilökunta. Muiden ihmisten mielipiteistä isän mielipide vaikuttaa eniten nuoren autokoulun valintapäätökseen. Vastaajat toivovat autokoulujen ilmoittavan eniten palveluistaan omilla nettisivuillaan, TV-mainoksilla ja sosiaalisten medioiden kautta. Tutkimuksen
toimeksiantaja voi hyödyntää tutkimustuloksiaan markkinointinsa suunnittelussa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavien tekijöiden tarkastelusta. Lisäksi käsiteltiin ostoprosessin vaiheita sekä nuorten kulutustottumuksia ja median käyttöä. Markkinoinnin kannalta on tärkeää tietää kuinka potentiaaliset asiakkaat tekevät ostopäätöksensä ja mitkä ovat tärkeimmät siihen vaikuttavat tekijät. Tietoperusta on kirjoitettu alan kirjallisuuden ja Internet-lähteiden pohjalta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena survey-tyyppisenä kyselylomaketutkimuksena. Kyselylomake koostui strukturoiduista ja avoimista kysymyksistä. Kysymykset käsittelivät tärkeimpiä autokoulun valintaan vaikuttavia asioita ja nuorten tiedonhankintaa ja medioiden käyttöä. Tutkimuksen kohderyhmään kuuluivat 15–18-vuotiaat Jyväskylän alueen nuoret. Kysely toteutettiin ryväsotantaa
hyödyntäen osalle ensimmäisen vuoden lukio- ja ammattiopisto-opiskelijoista. Vastauksia saatiin yhteensä 105 kappaletta.
Tutkimustulosten mukaan tärkeimmiksi autokoulun valintaan vaikuttaviksi tekijöiksi voidaan mainita hinta, opetuksen laatu, sijainti ja henkilökunta. Muiden ihmisten mielipiteistä isän mielipide vaikuttaa eniten nuoren autokoulun valintapäätökseen. Vastaajat toivovat autokoulujen ilmoittavan eniten palveluistaan omilla nettisivuillaan, TV-mainoksilla ja sosiaalisten medioiden kautta. Tutkimuksen
toimeksiantaja voi hyödyntää tutkimustuloksiaan markkinointinsa suunnittelussa.