Painonhallinnan ohjaus 9. luokkalaisille
Ojanperä, Jenna; Mäenpää, Katariina (2011)
Ojanperä, Jenna
Mäenpää, Katariina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105279996
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105279996
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä Hyvinkäällä Vehkojan yläkoulun kanssa keväällä 2011. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kertoa 9. luokkalaisille painonhallinnasta ja terveellisestä ruokavaliosta sekä kehittyä nuorten ohjaamisessa tulevina terveydenhuollon ammattilaisina. Opinnäytetyön kohderyhmän ensimmäinen tavoite oli se, että oppilaat oppivat terveellisen ravitsemuksen pääperiaatteet ja niiden merkitykset painonhallinnassa. Toinen kohderyhmän tavoite oli se, että oppilaat oppivat havainnoimaan omaa ravitsemustaan interaktiivisen ohjelman avulla.
Lähiopetustuntien sisällön kokoaminen perustui teoreettiseen viitekehykseen ja opinnäytetyön tavoitteisiin. Opinnäytetyön lähiopetustunnit toteutettiin kahtena eri päivinä kolmelle eri 9.luokalle. Ensimmäisillä lähiopetustunneilla käytettiin klassista luokkaopetusmenetelmää ja toisilla lähiopetustunneilla interaktiivista ohjausmenetelmää. Oppilaiden ohjauksen tukena käytettiin lähiopetustunneille tehtyä PowerPoint esitystä ja interaktiivista EnergyNet ohjelmaa. Pidettyjen lähiopetustuntien jälkeen saatiin kirjallista palautetta koulun rehtorilta ja oppilailta kerättiin palaute kyselylomakkeella.
Opinnäytetyön tutkimusaineiston keruussa käytettiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimustapaa. Aineisto kerättiin standardoidusti kahdella puolistrukturoidulla kyselylomakkeella kolmelta eri 9.luokalta. Aineiston kyselyiden avoimet kysymykset analysoitiin tyypittelemällä ja kyselyiden monivalintakysymykset analysoitiin taulukoimalla. Avointen kysymysten tulokset esitettiin haluttuina tyyppeinä tämän opinnäytetyön kuvioissa ja monivalintakysymysten tulokset esitettiin frekvensseinä taulukoissa.
Suurin osa oppilaista vastasi tunnin lopussa pidettäviin kyselyiden kysymyksiin oikein.
Kyselyiden tulosten perusteella oppilaat oppivat uusia asioita painonhallinnasta ja pitivät interaktiivisen ohjelman avulla tapahtuvasta ohjauksesta. Lähiopetustunnit sujuivat suunnitelmien mukaan ja halutut tavoitteet saavutettiin.
Opinnäytetyön edelleen kehittämiskohteena voisi olla painonhallinnan ohjauksen laajentaminen useammille oppilasryhmille, eri-ikäisille ihmisille ja erityisesti perheille. Perheillä on suuri vaikutus lasten ja nuorten ruokailutottumuksiin ja tämän myötä myös painoon.
Lähiopetustuntien sisällön kokoaminen perustui teoreettiseen viitekehykseen ja opinnäytetyön tavoitteisiin. Opinnäytetyön lähiopetustunnit toteutettiin kahtena eri päivinä kolmelle eri 9.luokalle. Ensimmäisillä lähiopetustunneilla käytettiin klassista luokkaopetusmenetelmää ja toisilla lähiopetustunneilla interaktiivista ohjausmenetelmää. Oppilaiden ohjauksen tukena käytettiin lähiopetustunneille tehtyä PowerPoint esitystä ja interaktiivista EnergyNet ohjelmaa. Pidettyjen lähiopetustuntien jälkeen saatiin kirjallista palautetta koulun rehtorilta ja oppilailta kerättiin palaute kyselylomakkeella.
Opinnäytetyön tutkimusaineiston keruussa käytettiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimustapaa. Aineisto kerättiin standardoidusti kahdella puolistrukturoidulla kyselylomakkeella kolmelta eri 9.luokalta. Aineiston kyselyiden avoimet kysymykset analysoitiin tyypittelemällä ja kyselyiden monivalintakysymykset analysoitiin taulukoimalla. Avointen kysymysten tulokset esitettiin haluttuina tyyppeinä tämän opinnäytetyön kuvioissa ja monivalintakysymysten tulokset esitettiin frekvensseinä taulukoissa.
Suurin osa oppilaista vastasi tunnin lopussa pidettäviin kyselyiden kysymyksiin oikein.
Kyselyiden tulosten perusteella oppilaat oppivat uusia asioita painonhallinnasta ja pitivät interaktiivisen ohjelman avulla tapahtuvasta ohjauksesta. Lähiopetustunnit sujuivat suunnitelmien mukaan ja halutut tavoitteet saavutettiin.
Opinnäytetyön edelleen kehittämiskohteena voisi olla painonhallinnan ohjauksen laajentaminen useammille oppilasryhmille, eri-ikäisille ihmisille ja erityisesti perheille. Perheillä on suuri vaikutus lasten ja nuorten ruokailutottumuksiin ja tämän myötä myös painoon.