Uuden moottoripyörien varaosajälleenmyyjän mahdollisuudet nykyisessä markkinatilanteessa
Partanen, Sakari (2011)
Partanen, Sakari
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105279986
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105279986
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia moottoripyörien varaosamarkkinoita, asiakaskuntaa ja kilpailijoita uuden aloittavan yrityksen näkökulmasta. Tavoitteena oli kasvattaa tietoisuutta alan markkinoista ja pohtia uuden toimijan mahdollisuuksia nykyisessä ja tulevaisuuden kilpailutilanteessa.
Kirjallisuuden teorian pohjalta haettiin erilaisia strategiamalleja ja analysointimenetelmiä, jotka soveltuvat markkinoille tulevan uuden yrityksen strategiseen suunnitteluun. Markkinoita ja asiakkaita tutkittiin lähtökohtaisesti kahden eri näkökulman kautta; paikallisesti Etelä-Savon alueella ja koko maan laajuisesti nettikaupassa.
Toteutus tapahtui lähinnä keräämällä tietoa potentiaalisista asiakkaista ja kilpailijoista. Tämä tehtiin tut-kimalla erilaisia tilastoja, kuten kilpailijoiden taloudellisia tunnuslukuja, moottoripyörien alueellisia kap-palemääriä ja näiden molempien kehityssuuntaa. Näitä tietoja hyödynnettiin kirjallisuuden strategia- ja analysointimalleihin soveltaen.
Tutkimuksen tuloksena saatiin oleellista tietoa alan markkinoista uuden yrityksen kilpailu mahdolli-suuksista nykyisessä markkinatilanteessa.
Kirjallisuuden teorian pohjalta haettiin erilaisia strategiamalleja ja analysointimenetelmiä, jotka soveltuvat markkinoille tulevan uuden yrityksen strategiseen suunnitteluun. Markkinoita ja asiakkaita tutkittiin lähtökohtaisesti kahden eri näkökulman kautta; paikallisesti Etelä-Savon alueella ja koko maan laajuisesti nettikaupassa.
Toteutus tapahtui lähinnä keräämällä tietoa potentiaalisista asiakkaista ja kilpailijoista. Tämä tehtiin tut-kimalla erilaisia tilastoja, kuten kilpailijoiden taloudellisia tunnuslukuja, moottoripyörien alueellisia kap-palemääriä ja näiden molempien kehityssuuntaa. Näitä tietoja hyödynnettiin kirjallisuuden strategia- ja analysointimalleihin soveltaen.
Tutkimuksen tuloksena saatiin oleellista tietoa alan markkinoista uuden yrityksen kilpailu mahdolli-suuksista nykyisessä markkinatilanteessa.