Social Marketing Concept in Kotka-Kymi Parish Union's Environmental Agenda
Kokko, Nanni (2011)
Kokko, Nanni
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105279930
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105279930
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee Suomen evankelis-luterilaisen kirkon, Kotka-Kymi seurakuntayhtymän ympäristöohjelman valmistelua sosiaalisen markkinoinnin näkökulmasta. Sosiaalinen markkinointi on konsepti, jossa perinteisiä markkinoinnin välineitä käytetään tarkoituksena saada aikaan haluttu käyttäytyminen kohderyhmässä. Tutkimuksen taustamateriaali on koottu seurakuntayhtymän ympäristökartoituksessa, mutta tutkimuksen keskeinen tietoaineisto kerättiin työntekijöiden ja luottamushenkilöiden ympäristöasennekartoituksella.
Kotka-Kymin seurakuntayhtymä mukailee toimintojaan ympäristöystävällisemmäksi välineenään kirkon ympäristödiplomi, joka perustuu ympäristöstandardeille ISO 14 001 ja EMAS. Ympäristöjärjestelmä tuo muassaan uudet toimintatavat työyhteisöön. Opinnäytetyö pohtii asenteen ja toivotun käyttäytymisen esteitä, ja näiden ristiriita aiheuttaa haasteen tutkimuksen luotettavuudelle.
Kohdeyleisö suhtautui positiivisesti kirkon ympäristöohjelmaan, vaikka henkilökohtaiset käyttäytymistavat eivät olleet liiemmin ympäristöystävällisiä. Tutkimuksessa paljastui tarve työyhteisön kehittämiseen ja ympäristöystävällisen käyttäytymisen esteiden madaltamiseen, sekä tehokkaaseen ja luotettavaan viestintään.
Kotka-Kymin seurakuntayhtymä mukailee toimintojaan ympäristöystävällisemmäksi välineenään kirkon ympäristödiplomi, joka perustuu ympäristöstandardeille ISO 14 001 ja EMAS. Ympäristöjärjestelmä tuo muassaan uudet toimintatavat työyhteisöön. Opinnäytetyö pohtii asenteen ja toivotun käyttäytymisen esteitä, ja näiden ristiriita aiheuttaa haasteen tutkimuksen luotettavuudelle.
Kohdeyleisö suhtautui positiivisesti kirkon ympäristöohjelmaan, vaikka henkilökohtaiset käyttäytymistavat eivät olleet liiemmin ympäristöystävällisiä. Tutkimuksessa paljastui tarve työyhteisön kehittämiseen ja ympäristöystävällisen käyttäytymisen esteiden madaltamiseen, sekä tehokkaaseen ja luotettavaan viestintään.