Liikeidea : lähestymistapoja koreografiointiin
Luukkonen, Laila (2011)
Luukkonen, Laila
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105279924
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105279924
Tiivistelmä
Tämä kirjallinen tutkielma on osa Turun ammattikorkeakoulun tanssinopettajan (AMK) tutkintoon sisältyvää opinnäytetyökokonaisuutta. Taiteellinen osa opinnäytetyöstä on viidelle tanssijalle tehty koreografia KNOT.
Tässä tutkielmassa pohditaan koreografioinnin eri työskentelytapoja ja syitä. Aihetta lähestytään tarkastelemalla erilaisia lähestymistapoja koreografiointiin. Työ on kirjoitettu nykytanssin näkökulmasta.
Tutkielman alussa määritellään sanat koreografia, koreografi ja tanssija. Yleisen määrittelyn jälkeen tarkastellaan koreografin, tanssijan ja katsojan rooleja taiteellisessa prosessissa. Tämän jälkeen siirrytään tarkastelemaan erilaisia lähestymistapoja koreografioimiseen. Koreografisten lähestymistapojen jälkeen tutkielmassa käsitellään koulutuksen ja koreografian välistä suhdetta ja pohditaan koulutuksen tarpeellisuutta. Esille nousee myös koreografin työssä tärkeinä pidetyt taidot.
Lähestymistapojen lisäksi tutkielmassa nostetaan esille motiivit koreografioiden takana. Koreografian taustamotiiveiksi nostetaan liike itsessään sekä katsojaan vaikuttaminen. Lopuksi kirjoittaja pohtii opinnäytetyönsä taiteellisen osion vaiheita ja peilaa omaa lähestymistapaansa koreografiointiin kirjoittamansa kautta.
Tässä tutkielmassa pohditaan koreografioinnin eri työskentelytapoja ja syitä. Aihetta lähestytään tarkastelemalla erilaisia lähestymistapoja koreografiointiin. Työ on kirjoitettu nykytanssin näkökulmasta.
Tutkielman alussa määritellään sanat koreografia, koreografi ja tanssija. Yleisen määrittelyn jälkeen tarkastellaan koreografin, tanssijan ja katsojan rooleja taiteellisessa prosessissa. Tämän jälkeen siirrytään tarkastelemaan erilaisia lähestymistapoja koreografioimiseen. Koreografisten lähestymistapojen jälkeen tutkielmassa käsitellään koulutuksen ja koreografian välistä suhdetta ja pohditaan koulutuksen tarpeellisuutta. Esille nousee myös koreografin työssä tärkeinä pidetyt taidot.
Lähestymistapojen lisäksi tutkielmassa nostetaan esille motiivit koreografioiden takana. Koreografian taustamotiiveiksi nostetaan liike itsessään sekä katsojaan vaikuttaminen. Lopuksi kirjoittaja pohtii opinnäytetyönsä taiteellisen osion vaiheita ja peilaa omaa lähestymistapaansa koreografiointiin kirjoittamansa kautta.