Pankkialan muutosprosesseja
Mars, Kirsi (2011)
Mars, Kirsi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011052710090
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011052710090
Tiivistelmä
Työelämässä on läsnä jatkuva muutos. Se koskee kaikkia toimialoja ja eri toimialoilla työskenteleviä ihmisiä. Tietotekniikan kehittyminen on yksi merkittävä muutosta aiheuttava tekijä. Yhteiskunnallinen kehitys sekä globalisaatio vaikuttavat myös suomalaiseen työelämään.
Tässä opinnäytetyssä tutkitaan, kuinka työelämän muutostrendit ovat vaikuttaneet pankkitoimihenkilön työn sisältöön. Tutkimuksessa selvitetään toimihenkilöiden työuran aikana kokemia työn sisällön muutoksia, valmiuksia ja osaamisvaatimuksia työuran eri vaiheissa sekä sitä, kuinka muutoksen myötä tulleisiin uusiin haasteisiin on pystytty vastaamaan. Tutkimuksessa kartoitetaan myös toimihenkilöiden näkemyksiä työn sisällön kehityksestä tulevaisuudessa. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina Pohjanmaan Osuuspankissa. Haastateltavat valittiin pankin eri konttoreista. Pankkialan työkokemusta heillä tuli olla vähintään viisi vuotta.
Tutkimus osoitti, että tietotekniikan kehittyminen on muokannut merkittävästi pankkitoimihenkilön työn sisältöä. Tietotekniikka siirtää työtehtävien painopistettä rutiineista laajempien kokonaisuuksien hallitsemista ja erityisosaamista vaativiin tehtäviin. Tietotekniikan kehittymisen lisäksi muutosta ovat aiheuttaneet rahamarkkinoiden säännöstelyn päättyminen 1980 –luvun lopulla sekä pankkien tuotevalikoiman laajeneminen. Kun työn sisältö uudistuu, tulee myös työntekijän osaamisen uudistua. Tämä tarkoittaa jatkuvaa tietojen päivittämistä ja uuden tiedon hankkimista. Työn sisältö on tullut haasteellisemmaksi, mutta toisaalta sen koettiin myös lisäävän työn mielekkyyttä.
Tässä opinnäytetyssä tutkitaan, kuinka työelämän muutostrendit ovat vaikuttaneet pankkitoimihenkilön työn sisältöön. Tutkimuksessa selvitetään toimihenkilöiden työuran aikana kokemia työn sisällön muutoksia, valmiuksia ja osaamisvaatimuksia työuran eri vaiheissa sekä sitä, kuinka muutoksen myötä tulleisiin uusiin haasteisiin on pystytty vastaamaan. Tutkimuksessa kartoitetaan myös toimihenkilöiden näkemyksiä työn sisällön kehityksestä tulevaisuudessa. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina Pohjanmaan Osuuspankissa. Haastateltavat valittiin pankin eri konttoreista. Pankkialan työkokemusta heillä tuli olla vähintään viisi vuotta.
Tutkimus osoitti, että tietotekniikan kehittyminen on muokannut merkittävästi pankkitoimihenkilön työn sisältöä. Tietotekniikka siirtää työtehtävien painopistettä rutiineista laajempien kokonaisuuksien hallitsemista ja erityisosaamista vaativiin tehtäviin. Tietotekniikan kehittymisen lisäksi muutosta ovat aiheuttaneet rahamarkkinoiden säännöstelyn päättyminen 1980 –luvun lopulla sekä pankkien tuotevalikoiman laajeneminen. Kun työn sisältö uudistuu, tulee myös työntekijän osaamisen uudistua. Tämä tarkoittaa jatkuvaa tietojen päivittämistä ja uuden tiedon hankkimista. Työn sisältö on tullut haasteellisemmaksi, mutta toisaalta sen koettiin myös lisäävän työn mielekkyyttä.