Mobiililaitteiden käyttö HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun opiskelijoiden keskuudessa
Niinimäki, Janne (2011)
Niinimäki, Janne
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011052710070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011052710070
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn opiskelijoiden mobiililaitteiden käyttöä. Jatkuvasti kehittyvä mobiiliteknologia avaa uusia ja monipuolisia mahdollisuuksia käyttäjien väliseen kommunikointiin, joten on mielenkiintoista tutkia tätä käytännössä tietotekniikkaan perehtyneiden käyttäjien keskuudessa.
Tutkimuksella on kaksi pääaihetta: mobiililaitteet sekä mobiililaitteiden sisältämät sovellukset. Tutkimuksessa esitellään erilaisia mobiilisovellusten tyyppejä ja niiden alakategorioita. Tämän lisäksi materiaaliin kuuluvat eri mobiililaitteiden valmistajat sekä heidän tarjoamiaan palveluja. Tutkimuksen pääongelmana on selvittää erilaiset käyttötavat, joilla tietojenkäsittelyn opiskelija käyttää omaa mobiililaittaan.
Tutkimuksen pääasiallisena tutkimusmenetelmänä käytetään kvantitatiivista, eli määrällistä tutkimusta. Vastaukset kerättiin opiskelijoille laaditulla kyselylomakkeella, joka sijaitsi Webropol-kyselyalustalla. Saatuja tuloksia verrataan aiemmin tehtyihin käyttäjätutkimuksiin. Lähdemateriaalina käytetään kahta yhdysvaltalaista mobiililaitteisiin kohdistettua käyttäjätutkimusta.
Tutkimustulokset mukailivat tutkimuksen teoriataustaan kerättyä materiaalia eri sovellustyyppien suosiosta.
Käyttäjät suosivat huvisovellusten sijasta enemmän erilaisia hyötysovelluksia. Opiskelijat suhtautuivat mobiilimainontaan suurimmalta osalta negatiivisesti, mutta tuloksia ilmeni myös mainoksiin positiivisesta suhtautumisesta, mikäli niistä hyötyisi taloudellisesti tai saamalla hyvitykseksi sovelluksia. Saadut tulokset ovat uskottavia ja vastaavat osaltaan odotettuja tuloksia.
Tutkimuksella on kaksi pääaihetta: mobiililaitteet sekä mobiililaitteiden sisältämät sovellukset. Tutkimuksessa esitellään erilaisia mobiilisovellusten tyyppejä ja niiden alakategorioita. Tämän lisäksi materiaaliin kuuluvat eri mobiililaitteiden valmistajat sekä heidän tarjoamiaan palveluja. Tutkimuksen pääongelmana on selvittää erilaiset käyttötavat, joilla tietojenkäsittelyn opiskelija käyttää omaa mobiililaittaan.
Tutkimuksen pääasiallisena tutkimusmenetelmänä käytetään kvantitatiivista, eli määrällistä tutkimusta. Vastaukset kerättiin opiskelijoille laaditulla kyselylomakkeella, joka sijaitsi Webropol-kyselyalustalla. Saatuja tuloksia verrataan aiemmin tehtyihin käyttäjätutkimuksiin. Lähdemateriaalina käytetään kahta yhdysvaltalaista mobiililaitteisiin kohdistettua käyttäjätutkimusta.
Tutkimustulokset mukailivat tutkimuksen teoriataustaan kerättyä materiaalia eri sovellustyyppien suosiosta.
Käyttäjät suosivat huvisovellusten sijasta enemmän erilaisia hyötysovelluksia. Opiskelijat suhtautuivat mobiilimainontaan suurimmalta osalta negatiivisesti, mutta tuloksia ilmeni myös mainoksiin positiivisesta suhtautumisesta, mikäli niistä hyötyisi taloudellisesti tai saamalla hyvitykseksi sovelluksia. Saadut tulokset ovat uskottavia ja vastaavat osaltaan odotettuja tuloksia.