Lentohuolinta: pelkkä ulkoistettu ulkomaan-kuljetus vai lisäarvoa tuottava palvelu?
Andersson, Joonas (2011)
Andersson, Joonas
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269896
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269896
Tiivistelmä
Tämä työ käsittelee huolinnan ja erityisesti lentohuolinnan palveluaspektin ja lisäarvon selvi-tystä. Tutkimuksen toimeksiantajana toimi Hub logistics, jonka palvelutarjontaan kuuluu muun muassa materiaali-, tieto- ja pääomavirtojen hallinta. Yrityksessä on kuitenkin pohdittu palveluvalikoiman laajentamista myös huolintapalveluilla. Työn tarkoituksena onkin selvittää lentohuolinnan perusteet; millainen lentohuolinta on prosessina sekä tuonnin että viennin osalta, mikä on asiakkaille tuotettu lisäarvo palveluaspektin kannalta, ja mikä on se todelli-nen palvelu, mistä huolintaliikkeet asiakkaitaan laskuttavat.
Huolinnan voidaan katsoa edustavan yhdistettyä palvelua, jossa huolitsija kolmantena osapuo-lena ottaa tavaraerän kuljetettavaksi ja siirrettäväksi maa-, meri- tai ilmateitse. Huolitsija hoitaa kaikki toimenpiteet päästä päähän -kuljetuksissa, mukaan lukien tarvittava paperityö ja dokumentointi. Näitä toimenpiteitä ovat esimerkiksi tavaran nouto, lastaus, kuljetuskapasi-teetin varaus ja osto, tullaus, purkaminen, luovutus, edelleen toimittaminen, laskutus eri osapuolille, varastointi, Intrastat-tilastointi ja muut logistiset kokonaisratkaisut. Nykyaikana useimmat yritykset keskittyvät omiin ydintoimintoihinsa, ja esimerkiksi logistiikkapalvelut ulkoistetaan usein. Myös huolintapalvelut kuuluvat tähän joukkoon, sillä niiden ostaminen ulkopuolisilta palveluntarjoajilta on usein huomattavasti halvempaa. Lisäksi huolintaliikkeiden toimiva ja laaja kansainvälinen edustajaverkko takaavat toimeksiantojen hoitamisen vaivat-tomasti, jopa ovelta ovelle -palveluna.
Työssä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusotetta. Pääasiallisena tiedonkeruume-netelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Hub logisticsilta haastateltiin toimitusjohtaja Aarno Törmälää. Huolintaliikkeen näkökulma aiheesta saatiin haastattelemalla DSV Air & Sea Oy:n lento-osaston päällikköä sekä tuonnin ja viennin liikennekoordinaattoreita. Asiakasnäkökul-masta vastasi huolintaliikkeen tuontiasiakasyrityksen haastattelu. Haastatteluissa käytettiin pääosin puolistrukturoitua menetelmää, joka ei sitonut vastauksia määrättyihin vaihtoehtoi-hin, vaan antoi vastaajalle vapauden vastata omin sanoin.
Työn teoria perustuu alan kirjallisuuteen, Internet-lähteisiin sekä haastatteluihin. Kirjallisuus toimi erinomaisena pohjana teorian rakentamisessa, ja Internet-lähteet toimivat tukimateri-aalina. Haastatteluiden avulla saatiin erinomaista tietoa lähtökohdista, nykytilanteesta sekä tulevaisuuden tarpeista. Hub logisticsin esitykset tutkimuksen taustoista sekä näkemykset ja kokemukset huolinnasta olivat varsin läpikotaista, ja DSV:ltä saatiin arvokasta tietoa alan proseduureista käytännössä. Tutkimuksen myötä kyettiin muodostamaan selkeä kuva lento-huolinnasta ja sen palveluaspektista.
Huolinnan voidaan katsoa edustavan yhdistettyä palvelua, jossa huolitsija kolmantena osapuo-lena ottaa tavaraerän kuljetettavaksi ja siirrettäväksi maa-, meri- tai ilmateitse. Huolitsija hoitaa kaikki toimenpiteet päästä päähän -kuljetuksissa, mukaan lukien tarvittava paperityö ja dokumentointi. Näitä toimenpiteitä ovat esimerkiksi tavaran nouto, lastaus, kuljetuskapasi-teetin varaus ja osto, tullaus, purkaminen, luovutus, edelleen toimittaminen, laskutus eri osapuolille, varastointi, Intrastat-tilastointi ja muut logistiset kokonaisratkaisut. Nykyaikana useimmat yritykset keskittyvät omiin ydintoimintoihinsa, ja esimerkiksi logistiikkapalvelut ulkoistetaan usein. Myös huolintapalvelut kuuluvat tähän joukkoon, sillä niiden ostaminen ulkopuolisilta palveluntarjoajilta on usein huomattavasti halvempaa. Lisäksi huolintaliikkeiden toimiva ja laaja kansainvälinen edustajaverkko takaavat toimeksiantojen hoitamisen vaivat-tomasti, jopa ovelta ovelle -palveluna.
Työssä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusotetta. Pääasiallisena tiedonkeruume-netelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Hub logisticsilta haastateltiin toimitusjohtaja Aarno Törmälää. Huolintaliikkeen näkökulma aiheesta saatiin haastattelemalla DSV Air & Sea Oy:n lento-osaston päällikköä sekä tuonnin ja viennin liikennekoordinaattoreita. Asiakasnäkökul-masta vastasi huolintaliikkeen tuontiasiakasyrityksen haastattelu. Haastatteluissa käytettiin pääosin puolistrukturoitua menetelmää, joka ei sitonut vastauksia määrättyihin vaihtoehtoi-hin, vaan antoi vastaajalle vapauden vastata omin sanoin.
Työn teoria perustuu alan kirjallisuuteen, Internet-lähteisiin sekä haastatteluihin. Kirjallisuus toimi erinomaisena pohjana teorian rakentamisessa, ja Internet-lähteet toimivat tukimateri-aalina. Haastatteluiden avulla saatiin erinomaista tietoa lähtökohdista, nykytilanteesta sekä tulevaisuuden tarpeista. Hub logisticsin esitykset tutkimuksen taustoista sekä näkemykset ja kokemukset huolinnasta olivat varsin läpikotaista, ja DSV:ltä saatiin arvokasta tietoa alan proseduureista käytännössä. Tutkimuksen myötä kyettiin muodostamaan selkeä kuva lento-huolinnasta ja sen palveluaspektista.