Vierumäen kansainvälisyysviikko ja sen kehittäminen
Rajakko, Tanja (2011)
Rajakko, Tanja
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269834
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269834
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Vierumäellä helmikuussa 2011 järjestetyn Haaga-Helia Ammattikorkeakoulun sekä Suomen Urheiluopiston yhteisen kansainvälisyysviikon 2011 onnistuminen, sekä laatia kehityssuunnitelma vuoden 2012 kansainvälisyystapahtumalle. Työn tutkimusongelmat olivat onko tapahtuma levittänyt tietoisuutta opiskelijoiden kansainvälistymismahdollisuuksista sekä kuinka kansainvälisyysviikkoa voitaisiin kehittää.
Vierumäen kansainvälisyysviikko järjestettiin 7.-11. helmikuuta 2011. Palautetta tapahtuman kulusta ja kehitysideoista kerättiin sekä opiskelijoilta, opettajilta että järjestäjiltä. Tapahtuman 25 tilaisuuteen osallistui noin 150 opiskelijaa, mikä on noin 25 % Vierumäen koko opiskelijakunnasta. Haaga-Helian ja Suomen Urheiluopiston opettajista 14, eli noin 30 %, osallistui yhdelle tai useammalle luennolle viikon aikana.
Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia, haastatteluja sekä kyselyä. Kysely oli kvantitatiivinen ja se sisälsi avoimia sekä monivalintakysymyksiä. Kyselyyn vastasi 45 osallistujaa, joista poikia oli 29 ja tyttöjä 16.
Kansainvälisyysviikko jakoi tietoa kansainvälistymismahdollisuuksista kohtuullisesti, mutta tapahtuman ennakkomarkkinointi jäi vajaaksi. Kansainvälisyystapahtuman ohjelma meni päällekkäin opiskelijoiden omien kurssien kanssa, jonka takia osa halukkaista ei päässyt osallistumaan viikon ohjelmaan. Tapahtuman pakolliseksi tekeminen osaksi ope-tussuunnitelmaa ratkaisisi monia vastaan tulleita ongelmia. Myös opettajien suurempi osallistuminen kansainvälisyysviikkoon olisi olennaista kansainvälisyysviikon kehittämisen kannalta.
Kehityssuunnitelmassa todetaan, että ennakkomarkkinoinnilla on suuri merkitys kansainvälisyysviikon osallistujamääriin. Suunnittelu- ja toteutusvaiheessa yhteistyö opettajien kesken, sekä tapahtuman integrointi opetussuunnitelmaan vähentäisi tapahtuman päällekkäisyyttä muiden kurssien kanssa, ja mahdollistaisi ajankohtaisten ja mielenkiintoisten ohjelmien sisällyttämisen kansainvälisyysviikon aikatauluun.
Vierumäen kansainvälisyysviikko järjestettiin 7.-11. helmikuuta 2011. Palautetta tapahtuman kulusta ja kehitysideoista kerättiin sekä opiskelijoilta, opettajilta että järjestäjiltä. Tapahtuman 25 tilaisuuteen osallistui noin 150 opiskelijaa, mikä on noin 25 % Vierumäen koko opiskelijakunnasta. Haaga-Helian ja Suomen Urheiluopiston opettajista 14, eli noin 30 %, osallistui yhdelle tai useammalle luennolle viikon aikana.
Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia, haastatteluja sekä kyselyä. Kysely oli kvantitatiivinen ja se sisälsi avoimia sekä monivalintakysymyksiä. Kyselyyn vastasi 45 osallistujaa, joista poikia oli 29 ja tyttöjä 16.
Kansainvälisyysviikko jakoi tietoa kansainvälistymismahdollisuuksista kohtuullisesti, mutta tapahtuman ennakkomarkkinointi jäi vajaaksi. Kansainvälisyystapahtuman ohjelma meni päällekkäin opiskelijoiden omien kurssien kanssa, jonka takia osa halukkaista ei päässyt osallistumaan viikon ohjelmaan. Tapahtuman pakolliseksi tekeminen osaksi ope-tussuunnitelmaa ratkaisisi monia vastaan tulleita ongelmia. Myös opettajien suurempi osallistuminen kansainvälisyysviikkoon olisi olennaista kansainvälisyysviikon kehittämisen kannalta.
Kehityssuunnitelmassa todetaan, että ennakkomarkkinoinnilla on suuri merkitys kansainvälisyysviikon osallistujamääriin. Suunnittelu- ja toteutusvaiheessa yhteistyö opettajien kesken, sekä tapahtuman integrointi opetussuunnitelmaan vähentäisi tapahtuman päällekkäisyyttä muiden kurssien kanssa, ja mahdollistaisi ajankohtaisten ja mielenkiintoisten ohjelmien sisällyttämisen kansainvälisyysviikon aikatauluun.