Näkymätön lapsi - erityinen lapsi museovieraana
Lampinen, Seija (2011)
Lampinen, Seija
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269824
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269824
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia museopalveluiden saavutettavuutta erityisryhmien näkökulmasta varsinkin silloin, kun museovieraan kohdalla on kyse vaikeudesta liikkumisen, ymmärtämisen, kommunikoinnin tai vuorovaikutuksen alueilla. Nimi ”Näkymätön Lapsi” viittaa paitsi Tove Janssonin samannimiseen novelliin, myös erityisryhmiin, jotka edelleen ovat varsin näkymätön ryhmä museoissa. Itse olen kiinnittänyt huomiota erityislasten osallis-tumismahdollisuuksiin erityisesti lapsille suunnatuissa näyttelyissä. Erityislapset eivät välttämättä tarvitse nimenomaan heitä varten erikseen järjestettyjä palveluita, pienin muutoksin voidaan yleisistä palveluista tehdä kaikille saavutettavampia.
Toteutin opinnäytetyöni toiminnallisena opinnäytetyönä. Siihen liittyen järjestin opastuskierroksia lapsille Päivälehden museon ”Muumit 65 vuotta”-juhlanäyttelyssä kesällä 2010. Opas-tuskierroksilla korostin moniaistisuutta ja vaihtoehtoisten kommunikaatiomenetelmien käyttöä lasten ohjauksessa. Kaiken kaikkiaan ryhmäopastuksia oli viisi kertaa. Kullakin kerralla ryhmän koostumus oli hyvin heterogeeninen. Ryhmien osallistujat olivat iältään pääsääntöisesti alle kou-luikäisiä tai ala-astetta käyviä lapsia. Jokaiseen ryhmään kuului erityislapsia. Erityislapsella tarkoitetaan tässä yhteydessä kehitysvammaista tai autistista lasta. Museolta saamani palautteen mukaan heillä ei ollut aiempaa kokemusta vaikeimmin vammaisten lapsiryhmien ohjauksesta.
Henkilökohtaisina tavoitteinani oli tarjota lapsille antoisa näyttelykokemus, syventää ja laajentaa osaamistani ryhmien ohjaajana sekä saada uusia kokemuksia erilaisissa ympäristöissä toteutettavasta ohjaustyöstä. Myös verkostoituminen ja eri ammattikuntien välinen yhteistyö ovat itselleni jatkuvasti kiinnostavia aiheita. Toivon opinnäytetyöni olevan hyödyksi niille, jotka suunnittelevat vastaavanlaista toimintaa sekä samalla antavan arvokasta tietoa museoille erityisryhmien kohtaamisesta. Opinnäytetyöni on tarkoitus olla kannanotto myös yhteiskuntamme näennäistä yhdenvertaisuutta kohtaan.
Arviointikeinoina opinnäytetyöni toiminnallisen osuuden onnistumisen kannalta käytin kirjallista ja suullista palautetta, dokumentointia ja henkilökohtaista oppimispäiväkirjaa.
Asiasanat: toiminnallisuus, osallisuus, erityisryhmät, moniaistisuus, kommunikaatio, vammaisuus, museopedagogiikka.
Toteutin opinnäytetyöni toiminnallisena opinnäytetyönä. Siihen liittyen järjestin opastuskierroksia lapsille Päivälehden museon ”Muumit 65 vuotta”-juhlanäyttelyssä kesällä 2010. Opas-tuskierroksilla korostin moniaistisuutta ja vaihtoehtoisten kommunikaatiomenetelmien käyttöä lasten ohjauksessa. Kaiken kaikkiaan ryhmäopastuksia oli viisi kertaa. Kullakin kerralla ryhmän koostumus oli hyvin heterogeeninen. Ryhmien osallistujat olivat iältään pääsääntöisesti alle kou-luikäisiä tai ala-astetta käyviä lapsia. Jokaiseen ryhmään kuului erityislapsia. Erityislapsella tarkoitetaan tässä yhteydessä kehitysvammaista tai autistista lasta. Museolta saamani palautteen mukaan heillä ei ollut aiempaa kokemusta vaikeimmin vammaisten lapsiryhmien ohjauksesta.
Henkilökohtaisina tavoitteinani oli tarjota lapsille antoisa näyttelykokemus, syventää ja laajentaa osaamistani ryhmien ohjaajana sekä saada uusia kokemuksia erilaisissa ympäristöissä toteutettavasta ohjaustyöstä. Myös verkostoituminen ja eri ammattikuntien välinen yhteistyö ovat itselleni jatkuvasti kiinnostavia aiheita. Toivon opinnäytetyöni olevan hyödyksi niille, jotka suunnittelevat vastaavanlaista toimintaa sekä samalla antavan arvokasta tietoa museoille erityisryhmien kohtaamisesta. Opinnäytetyöni on tarkoitus olla kannanotto myös yhteiskuntamme näennäistä yhdenvertaisuutta kohtaan.
Arviointikeinoina opinnäytetyöni toiminnallisen osuuden onnistumisen kannalta käytin kirjallista ja suullista palautetta, dokumentointia ja henkilökohtaista oppimispäiväkirjaa.
Asiasanat: toiminnallisuus, osallisuus, erityisryhmät, moniaistisuus, kommunikaatio, vammaisuus, museopedagogiikka.