Matkailuyrityksen Venäjän markkinointi- Lähtökohtia ja suuntaviivoja
Lappalainen, Juho-Pekka (2011)
Lappalainen, Juho-Pekka
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269779
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269779
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa toimeksiantajalle Venäjän markkinointia ja niitä markkinointikeinoja, joilla yritys voi saavuttaa venäläisiä asiakkaita. Työn pohjalta yritys voi laatia laajemman markkinointisuunnitelmansa.
Teoriaosuus voidaan jakaa kolmeen osaan: Ensimmäisessä tuon esille markkinointiajattelun kehityksen nykypäivään ja kerron, mitä muutoksia markkinointiajatteluun on tulossa. Toisessa osassa tuon esille markkinointiprosessin suunnittelun ja sen tärkeyden yritykselle. Kolmas teoriaosa keskittyy asiakassegmenttiin, eli venäläisiin asiakkaisiin. Tarkastelen syitä venäläisen asiakkaiden määrän kasvamiseen Suomessa, heidän ostokäyttäytymistään ja sitä, miten venäläisille tulisi markkinoida.
Neljännessä luvussa tuon esille markkinointisuunnitelmassa keskeisesti esille otettavia asioita käyttäen apuna työn aikaisempaa teoriaosaa. Käyn läpi yrityksen vahvuuksia, heikkouksia, mahdolli-suuksia, sekä uhkia SWOT- analyysin avulla. Luvun tietojen pohjalta yritys voi laatia kirjallisen markkinointisuunnitelman Venäjän markkinointiin. Työn liitteenä on markkinointisuunnitelman sisällysluettelo. Haasteelliseksi työn teki se, ettei yrityksellä ollut aiheeseen sopivia historiatietoja käytettävänä. Myös yrityksen sisäiset ja toimintaympäristön nopeat muutokset asettavat haasteita markkinointisuunnitelman laatimisella. Työstä on apua yrityksen suunnatessaan markkinointia ulkomaille ja yritys voi kehittää edelleen tämän työn avulla strategioitaan sekä käytäntöjään myös kirjallisessa muodossa.
Teoriaosuus voidaan jakaa kolmeen osaan: Ensimmäisessä tuon esille markkinointiajattelun kehityksen nykypäivään ja kerron, mitä muutoksia markkinointiajatteluun on tulossa. Toisessa osassa tuon esille markkinointiprosessin suunnittelun ja sen tärkeyden yritykselle. Kolmas teoriaosa keskittyy asiakassegmenttiin, eli venäläisiin asiakkaisiin. Tarkastelen syitä venäläisen asiakkaiden määrän kasvamiseen Suomessa, heidän ostokäyttäytymistään ja sitä, miten venäläisille tulisi markkinoida.
Neljännessä luvussa tuon esille markkinointisuunnitelmassa keskeisesti esille otettavia asioita käyttäen apuna työn aikaisempaa teoriaosaa. Käyn läpi yrityksen vahvuuksia, heikkouksia, mahdolli-suuksia, sekä uhkia SWOT- analyysin avulla. Luvun tietojen pohjalta yritys voi laatia kirjallisen markkinointisuunnitelman Venäjän markkinointiin. Työn liitteenä on markkinointisuunnitelman sisällysluettelo. Haasteelliseksi työn teki se, ettei yrityksellä ollut aiheeseen sopivia historiatietoja käytettävänä. Myös yrityksen sisäiset ja toimintaympäristön nopeat muutokset asettavat haasteita markkinointisuunnitelman laatimisella. Työstä on apua yrityksen suunnatessaan markkinointia ulkomaille ja yritys voi kehittää edelleen tämän työn avulla strategioitaan sekä käytäntöjään myös kirjallisessa muodossa.