Dethleffs imago ja matkailuajoneuvon hankintaan vaikuttavat tekijät
Paajanen, Juha (2011)
Paajanen, Juha
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269745
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269745
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Dethleffs matkailuajoneuvomerkin imagoa ja matkailuajoneuvon hankintaan vaikuttavia tekijöitä Dethleffs asiakkaiden, muiden merkkien asiakkaiden ja ”ei vielä asiakkaiden” keskuudessa.
Tutkimuksen teoria keskittyy imagoon ja sen rakentumiseen, brandiin, maineeseen ja laatunäkökulmaan. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena Helsingin Matka- ja Caravanmessuilla Dethleffs maahantuojan osastolla, jossa vastauksia saatiin kaikkiaan 223 vastaajalta.
Dethleffsin imago muodostuu koko Suomen organisaatiosta ja sen toiminnasta sekä itse tuotteesta. Dethleffsin imago miellettiin kaikkien kolmen ryhmän mielestä tasaisen hyväksi. Merkin tunnettuus markkinoilla nousi tuloksissa selvimmin pinnalle ja koettiin erittäin hyväksi. Hyvän tunnettuuden rinnalla Dethleffsin tulevaisuuden takaa erinomaisen hyväksi koettu tuotteen hinta-laatusuhde.
Ihmisille tärkein valintakriteeri matkailuajoneuvon hankinnassa on toimivuus, mikä ajaa monen tärkeän ominaisuuden edelle. Tuotteen valintaan haluttiin tukea toiminnallisuuden näkökulmasta tärkeimmäksi mielletystä informaatiokanavasta Caravan-Lehdestä.
Tutkimuksen teoria keskittyy imagoon ja sen rakentumiseen, brandiin, maineeseen ja laatunäkökulmaan. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena Helsingin Matka- ja Caravanmessuilla Dethleffs maahantuojan osastolla, jossa vastauksia saatiin kaikkiaan 223 vastaajalta.
Dethleffsin imago muodostuu koko Suomen organisaatiosta ja sen toiminnasta sekä itse tuotteesta. Dethleffsin imago miellettiin kaikkien kolmen ryhmän mielestä tasaisen hyväksi. Merkin tunnettuus markkinoilla nousi tuloksissa selvimmin pinnalle ja koettiin erittäin hyväksi. Hyvän tunnettuuden rinnalla Dethleffsin tulevaisuuden takaa erinomaisen hyväksi koettu tuotteen hinta-laatusuhde.
Ihmisille tärkein valintakriteeri matkailuajoneuvon hankinnassa on toimivuus, mikä ajaa monen tärkeän ominaisuuden edelle. Tuotteen valintaan haluttiin tukea toiminnallisuuden näkökulmasta tärkeimmäksi mielletystä informaatiokanavasta Caravan-Lehdestä.