Rauman Sokoksen asiakastyytyväisyyden tutkiminen ja kehittäminen tuotevalikoiman osalta
Salminen, Katariina (2011)
Salminen, Katariina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269720
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269720
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erikoistavarakaupan asiakastyytyväisyyttä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten tyytyväisiä Rauman Sokoksen asiakkaat ovat nykyisiin tuotevalikoimiin ja mitä tuotteita pitäisi lisätä valikoimaan. Rauman Sokoksessa tehtiin remontti vuonna 2008, joten haluttiin tietää mitä asiakkaat uudelta Sokokselta haluavat.
Teoriaosa perustuu enimmäkseen kirjoihin, mutta myös artikkeleihin ja Internet lähteisiin. Teoriaosassa käsiteltiin markkinoinnin kilpailukeinoja sekä asiakastyytyväisyyttä ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Teoria osan avulla pyrin selventämään, mitä asioita erikoistavarakaupan toimintaan sisältyy.
Tutkimuksen empiirisessä osassa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeiden avulla. Kyselylomakkeisiin sain 123 asiakkaan vastauksen. Vastaajat valittiin sattumanvaraisesti eri päivinä sekä eri kellonaikoihin. Empiirinen osa sisältää myös asiakastyytyväisyystutkimuksen tulosten analyysin.
Tutkimustulosten perusteella totesin, että vastaajat olivat tyytyväisiä keskivertoisesti Rauman Sokoksen tuotteisiin. Vastaajat olivat tyytyväisempiä kosmetiikkaan, kuin pukeutumiseen. Uusille tuoteryhmille ja merkeille oli kysyntää.
Teoriaosa perustuu enimmäkseen kirjoihin, mutta myös artikkeleihin ja Internet lähteisiin. Teoriaosassa käsiteltiin markkinoinnin kilpailukeinoja sekä asiakastyytyväisyyttä ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Teoria osan avulla pyrin selventämään, mitä asioita erikoistavarakaupan toimintaan sisältyy.
Tutkimuksen empiirisessä osassa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeiden avulla. Kyselylomakkeisiin sain 123 asiakkaan vastauksen. Vastaajat valittiin sattumanvaraisesti eri päivinä sekä eri kellonaikoihin. Empiirinen osa sisältää myös asiakastyytyväisyystutkimuksen tulosten analyysin.
Tutkimustulosten perusteella totesin, että vastaajat olivat tyytyväisiä keskivertoisesti Rauman Sokoksen tuotteisiin. Vastaajat olivat tyytyväisempiä kosmetiikkaan, kuin pukeutumiseen. Uusille tuoteryhmille ja merkeille oli kysyntää.