Investoinnin kannattavuuden ja riskien arviointi case -yritykselle
Salminen, Riku (2011)
Salminen, Riku
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269705
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269705
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia myymäläinvestoinnin toteuttamiseen liittyviä riskejä, rahoitusta sekä kannattavuutta case-yrityksessä. Tarkoituksena oli antaa yritykselle alustavia tietoja siitä, millaisia riskejä sekä taloudellisia vaikutuksia uuteen myymäläinvestointiin liittyy, ja onko se ennen kaikkea kannattava.
Investoinnin riskeistä pyrittiin löytämään vaikutuksiltaan kaikkein vakavimmat riskit, ja niiden luokitteluun käytettiin riskimatriisia. Tämän jälkeen jokaiselle riskille annettiin riskienhallinnallisia ehdotuksia, joilla niiden vaikutuksia voitaisiin pienentää. Investoinnin kannattavuutta puolestaan tutkittiin erilaisilla investointilaskelmilla, joista empiiriseen osioon valittiin kolme: nettonykyarvo-, takaisinmaksun ja sisäisen korkokannan menetelmä. Tarvittavat tiedot saatiin haastattelemalla yrityksen toimitusjohtajaa. Laskuissa käytettiin tiukkoja arvoja, jotta laskelmien tulokset eivät antaisi liian positiivista kuvaa tulevasta investoinnista.
Tutkimuksen tuloksena oli, että investointi olisi kannattava valituilla arvoilla. Kannattavuuden tiukkaan rajaan vaikutti harkitusti valitut menot sekä tulot. Tämän perusteella mahdollista myymäläinvestointia voidaan suositella case-yritykselle, jos se haluaa tulevaisuudessa laajentaa toimintaansa vanhojen markkina-alueiden ulkopuolelle.
Investoinnin riskeistä pyrittiin löytämään vaikutuksiltaan kaikkein vakavimmat riskit, ja niiden luokitteluun käytettiin riskimatriisia. Tämän jälkeen jokaiselle riskille annettiin riskienhallinnallisia ehdotuksia, joilla niiden vaikutuksia voitaisiin pienentää. Investoinnin kannattavuutta puolestaan tutkittiin erilaisilla investointilaskelmilla, joista empiiriseen osioon valittiin kolme: nettonykyarvo-, takaisinmaksun ja sisäisen korkokannan menetelmä. Tarvittavat tiedot saatiin haastattelemalla yrityksen toimitusjohtajaa. Laskuissa käytettiin tiukkoja arvoja, jotta laskelmien tulokset eivät antaisi liian positiivista kuvaa tulevasta investoinnista.
Tutkimuksen tuloksena oli, että investointi olisi kannattava valituilla arvoilla. Kannattavuuden tiukkaan rajaan vaikutti harkitusti valitut menot sekä tulot. Tämän perusteella mahdollista myymäläinvestointia voidaan suositella case-yritykselle, jos se haluaa tulevaisuudessa laajentaa toimintaansa vanhojen markkina-alueiden ulkopuolelle.