Opiskelijoiden suhtautuminen yrittäjyyteen hoitotyön, liiketalouden sekä sosiaali- ja kauneudenhoitoalan koulutusohjelmissa
Siltanen, Hanna (2011)
Siltanen, Hanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105259686
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105259686
Tiivistelmä
Ammattikorkeakoulujen yrittäjyyskasvatus, -koulutus ja yrittäjämäinen oppiminen ovat nousseet 2000-luvulla yhdeksi nopeimmin kasvaviksi teemoiksi korkeakouluopetuksessa. Tulevaisuudessa yrittäjyyden rooli korkeakouluissa tulee kasvamaan edelleen. Kyse on uudesta ajattelusta ja suhtautumisesta oppimiseen, työntekoon ja näkemykseen oppimisympäristöistä. Yhteiskunnassa on käynnissä eräänlainen siirtymä palkkatyöyhteiskunnasta yrittäjyys- ja innovaatiovetoiseen yhteiskuntaan.
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Laurea-ammattikorkeakoulun paikallisyksikön Hyvinvointiyrittäjyyden esihautomolle syksyn 2010 ja kevään 2011 aikana. Tämän työn tarkoituksena on tutkia Laurea-ammattikorkeakoulun, Tikkurilan paikallisyksikön opiskelijoiden suhtautumista yrittäjyyteen ja vertailla eri koulutusohjelmista saatuja tuloksia keskenään. Tutkimuksen avulla pyritään kartoittamaan yrittäjyyteen kannustavia keinoja. Tutkimus pyrkii myös selvittämään muuttuuko asenne yrittäjyyttä kohtaan opintojen edetessä ja mikäli se muuttuu, niin mihin suuntaan.
Tämän työn teoriaosuus koostuu yrittäjyyttä, yrittäjyyskasvatusta, hyvinvointi- ja naisyrittäjyyttä käsittelevästä kirjallisuudesta sekä sähköisestä aineistosta. Teoreettista viitekehystä tukevat myös henkilöhaastatteluilla saatu aineisto, joka käsittelee Laurean strategioita yrittäjyyden edistämisessä sekä Laurean esihautomotoimintaa.
Työn empiirisessä osuudessa tutkitaan kvantitatiivisen, strukturoidun kyselyn avulla hoitotyön, sosiaali- ja kauneudenhoitoalan sekä liiketalouden opiskelijoiden suhtautumista yrittäjyyteen.
Tikkurilan Laurean opiskelijat suhtautuivat yrittäjyyteen melko kaksijakoisesti: yrittäjyys kiinnosti joko hyvin vähän tai jonkin verran opiskelijoita. Estenomit ja tradenomit olivat kiinnostuneimpia yrittäjyydestä ja näitä seurasivat sosionomit, jotka suhtautuivat myös melko positiivisesti yrittäjyyteen. Tutkintokohtaiset erot tulivat esiin myös yrittäjyysopintojen tärkeyttä kysyttäessä. Suurin osa sosionomeista ja sairaanhoitajista piti yrittäjyysopintoja jokseenkin tärkeinä tulevaisuuden kannalta kun taas suurin osa estenomeista ja tradenomeista piti opintoja tärkeinä. Kannustavimpina asioina yrittäjyyteen pidettiin opiskelutovereiden onnistumista yrittäjinä, esikuvia sekä perheen ja ystävien kannustusta. Alalle suunnatuilta yrittäjyysopinnoilta toivottiin eniten faktatietoa yrittäjyyteen liittyvistä käytännön asioista sekä ulkopuolisia, alalla toimivia yrittäjiä luennoitsijoina. Lähes jokaisen koulutusohjelman opiskelijoilla oli positiivinen näkemys alan yrittäjyyteen tulevaisuudessa. Erityisesti sosionomit, sairaanhoitajat sekä estenomit näkivät oman alansa kasvavana ja kehittyvänä. Opiskelijat kaipasivat lisää tietoa alan yrittäjyydestä; tätä tulisi jatkossa kehittää ja ottaa huomioon yrittäjyysopintojen sisältöjä suunnitellessa.
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Laurea-ammattikorkeakoulun paikallisyksikön Hyvinvointiyrittäjyyden esihautomolle syksyn 2010 ja kevään 2011 aikana. Tämän työn tarkoituksena on tutkia Laurea-ammattikorkeakoulun, Tikkurilan paikallisyksikön opiskelijoiden suhtautumista yrittäjyyteen ja vertailla eri koulutusohjelmista saatuja tuloksia keskenään. Tutkimuksen avulla pyritään kartoittamaan yrittäjyyteen kannustavia keinoja. Tutkimus pyrkii myös selvittämään muuttuuko asenne yrittäjyyttä kohtaan opintojen edetessä ja mikäli se muuttuu, niin mihin suuntaan.
Tämän työn teoriaosuus koostuu yrittäjyyttä, yrittäjyyskasvatusta, hyvinvointi- ja naisyrittäjyyttä käsittelevästä kirjallisuudesta sekä sähköisestä aineistosta. Teoreettista viitekehystä tukevat myös henkilöhaastatteluilla saatu aineisto, joka käsittelee Laurean strategioita yrittäjyyden edistämisessä sekä Laurean esihautomotoimintaa.
Työn empiirisessä osuudessa tutkitaan kvantitatiivisen, strukturoidun kyselyn avulla hoitotyön, sosiaali- ja kauneudenhoitoalan sekä liiketalouden opiskelijoiden suhtautumista yrittäjyyteen.
Tikkurilan Laurean opiskelijat suhtautuivat yrittäjyyteen melko kaksijakoisesti: yrittäjyys kiinnosti joko hyvin vähän tai jonkin verran opiskelijoita. Estenomit ja tradenomit olivat kiinnostuneimpia yrittäjyydestä ja näitä seurasivat sosionomit, jotka suhtautuivat myös melko positiivisesti yrittäjyyteen. Tutkintokohtaiset erot tulivat esiin myös yrittäjyysopintojen tärkeyttä kysyttäessä. Suurin osa sosionomeista ja sairaanhoitajista piti yrittäjyysopintoja jokseenkin tärkeinä tulevaisuuden kannalta kun taas suurin osa estenomeista ja tradenomeista piti opintoja tärkeinä. Kannustavimpina asioina yrittäjyyteen pidettiin opiskelutovereiden onnistumista yrittäjinä, esikuvia sekä perheen ja ystävien kannustusta. Alalle suunnatuilta yrittäjyysopinnoilta toivottiin eniten faktatietoa yrittäjyyteen liittyvistä käytännön asioista sekä ulkopuolisia, alalla toimivia yrittäjiä luennoitsijoina. Lähes jokaisen koulutusohjelman opiskelijoilla oli positiivinen näkemys alan yrittäjyyteen tulevaisuudessa. Erityisesti sosionomit, sairaanhoitajat sekä estenomit näkivät oman alansa kasvavana ja kehittyvänä. Opiskelijat kaipasivat lisää tietoa alan yrittäjyydestä; tätä tulisi jatkossa kehittää ja ottaa huomioon yrittäjyysopintojen sisältöjä suunnitellessa.