Sosiaalisen median hyödyntäminen FT Warriors ry:n toiminnassa
Peltonen, Annamari (2011)
Peltonen, Annamari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105259635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105259635
Tiivistelmä
Nykypäivänä sosiaalinen media on kiistämätön osa niin ihmisten arkipäivää kuin kaupallista maailmaa. Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja FT Warriors ry on salibandyseura, joka halusi hyödyntää sosiaalisen median potentiaalia toiminnassaan. Opinnäytetyö keskittyy luomaan toimintamalleja sekä ideoita Warriorsin Facebookin ja YouTuben käyttöön. Työn tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, millaisia menetelmiä sosiaalisessa mediassa toimiessaan Warriorsin on kannattavaa hyödyntää. Samalla tarkoituksena oli lisätä FT Warriors ry:n näkyvyyttä.
Opinnäytetyö muodostuu kahdesta osasta. Työn teoreettisessa osuudessa selvitetään, mitä sosiaalinen media on. Samalla käsitellään myös markkinointia sosiaalisessa mediassa sekä sosiaalisen median strategian luomista. Työn toisessa vaiheessa tehtiin empiirinen tutkimus, jossa Warriorsia markkinointiin kuukauden ajan yhteisöpalvelu Facebookissa. YouTuben kohdalla osiosta löytyy ideointia tulevaan markkinointiin.
Kampanjan tuloksena Warriorsin Facebook-sivu kasvatti kävijämääräänsä. Kampanjan lopputuloksena syntyi tietoa siitä, millainen sisältö Facebookissa oli toimivaa ja millainen ei. Erityisesti esille nousivat sisällön tuottamisen vaihtelevuus, käyttäjien aktivointi sekä sisällön ajankohtaisuus. YouTube ideoinnin myötä muodostui kolme erilaista toimintamallia Warriorsin käyttöön.
Warriors voi hyödyntää saatuja tuloksia tulevaisuudessa toimiessaan sosiaalisessa mediassa. Jatkossa Warriorsin kannattaa pohtia Facebookin ylläpidon vastuunjakoa sekä keskittyä myös YouTuben käyttöön tarkemmin, sillä tämä osa-alue jäi suunnitellusti ilman käytännön toteutusta.
Opinnäytetyö muodostuu kahdesta osasta. Työn teoreettisessa osuudessa selvitetään, mitä sosiaalinen media on. Samalla käsitellään myös markkinointia sosiaalisessa mediassa sekä sosiaalisen median strategian luomista. Työn toisessa vaiheessa tehtiin empiirinen tutkimus, jossa Warriorsia markkinointiin kuukauden ajan yhteisöpalvelu Facebookissa. YouTuben kohdalla osiosta löytyy ideointia tulevaan markkinointiin.
Kampanjan tuloksena Warriorsin Facebook-sivu kasvatti kävijämääräänsä. Kampanjan lopputuloksena syntyi tietoa siitä, millainen sisältö Facebookissa oli toimivaa ja millainen ei. Erityisesti esille nousivat sisällön tuottamisen vaihtelevuus, käyttäjien aktivointi sekä sisällön ajankohtaisuus. YouTube ideoinnin myötä muodostui kolme erilaista toimintamallia Warriorsin käyttöön.
Warriors voi hyödyntää saatuja tuloksia tulevaisuudessa toimiessaan sosiaalisessa mediassa. Jatkossa Warriorsin kannattaa pohtia Facebookin ylläpidon vastuunjakoa sekä keskittyä myös YouTuben käyttöön tarkemmin, sillä tämä osa-alue jäi suunnitellusti ilman käytännön toteutusta.