Viesintästrategia kuntaviestinnässä
Muhonen, Elina (2011)
Muhonen, Elina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105259601
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105259601
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli toimeksiantajan Alajärven kaupungin pyynnöstä tehdä toimiva ja käytännönläheinen viestintästrategia kaupungille.
Työssä lähdettiin liikkeelle Alajärven kaupungin viestinnän nykytilan ja kuntakuvan selvittämisellä. Sisäisen viestinnän kysely toteutettiin tekemällä kyselytutkimus Alajärven kaupungin työntekijöille. Ulkoisen viestinnän kysely toteutettiin tekemällä kysely muualla asuville alajärveläisille. Webropol 1.0-ohjelmaa käytettiin kyselytutkimusten toteuttamisessa ja raportoinnissa.
Kyselytutkimusten tulokset ovat toimineet tämän opinnäytetyön ja viestintästrategian tausta-aineistona, jonka pohjalta on määritelty Alajärven kaupungin sisäisen ja ulkoisen viestinnän painopistealueet ja viestinnän kohderyhmät.
Tämän opinnäyteyön lopputuloksena syntyi viestintästrategia Alajärven kaupungille, joka esitetään luvussa 5. Viestintästrategiassa määritellään viestinnän tavoitteet, viestinnän kohderyhmät, viestinnän sisältö ja kehittäminen, viestinnän organisointi ja vastuut. Viestintästrategia muodostettiin yhteistyössä Alajärven kaupungin viestintätyöryhmän kanssa ja tätä varten järjestettiin erillinen strategiapäivä.
Teoria osuudessa käsitellään viestintästrategian roolia kuntaviestinnässä, kuntaviestintää, ulkoista viestintää ja kuntakuvan rakentamista sekä sisäistä viestintää. Viestintä on kunnille strateginen menestystekijä, se tulee kytkeä mukaan kaikkeen tekemiseen ja toimintaan. Hyvä maine on strateginen voimavara.
Työssä lähdettiin liikkeelle Alajärven kaupungin viestinnän nykytilan ja kuntakuvan selvittämisellä. Sisäisen viestinnän kysely toteutettiin tekemällä kyselytutkimus Alajärven kaupungin työntekijöille. Ulkoisen viestinnän kysely toteutettiin tekemällä kysely muualla asuville alajärveläisille. Webropol 1.0-ohjelmaa käytettiin kyselytutkimusten toteuttamisessa ja raportoinnissa.
Kyselytutkimusten tulokset ovat toimineet tämän opinnäytetyön ja viestintästrategian tausta-aineistona, jonka pohjalta on määritelty Alajärven kaupungin sisäisen ja ulkoisen viestinnän painopistealueet ja viestinnän kohderyhmät.
Tämän opinnäyteyön lopputuloksena syntyi viestintästrategia Alajärven kaupungille, joka esitetään luvussa 5. Viestintästrategiassa määritellään viestinnän tavoitteet, viestinnän kohderyhmät, viestinnän sisältö ja kehittäminen, viestinnän organisointi ja vastuut. Viestintästrategia muodostettiin yhteistyössä Alajärven kaupungin viestintätyöryhmän kanssa ja tätä varten järjestettiin erillinen strategiapäivä.
Teoria osuudessa käsitellään viestintästrategian roolia kuntaviestinnässä, kuntaviestintää, ulkoista viestintää ja kuntakuvan rakentamista sekä sisäistä viestintää. Viestintä on kunnille strateginen menestystekijä, se tulee kytkeä mukaan kaikkeen tekemiseen ja toimintaan. Hyvä maine on strateginen voimavara.