Opiskelijoiden saaman hoitotyön kirjaamisen opetuksen ja ohjauksen laatu ja riittävyys
Kanervo, Kaisa; Mäkilä, Carita (2010)
Kanervo, Kaisa
Mäkilä, Carita
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105259572
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105259572
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Turun ammattikorkeakoulun Salon toimipisteen hoitotyönopiskelijoiden mielipidettä kirjaamisen opetuksen ja ohjauksen laatu ja riittävyys koulussa ja ohjatuissa harjoitteluissa. Tavoitteena on kehittää ja parantaa koulussa ja ohjatuissa harjoitteluissa annettavaa kirjaamisen opetusta ja ohjausta opiskelijoiden tarpeita vastaaviksi.
Terveysalan ammatillisessa koulutuksessa ja ohjatuissa harjoitteluissa opiskelijat perehtyvät terveydenhuollon toimintaan ja arvoperusteisiin. Tavoitteena on perehdyttää opiskelija ammattiopintojen kannalta keskeisiin työtehtäviin sekä tietojen soveltamiseen työelämässä. Hoitajakoulutukseen kuuluu ohjattu harjoittelu terveydenhuollon yksiköissä (Kukkola 2008.)
Tutkimus oli määrällinen ja tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla koulussa hoitotyönopiskelijoilta sekä verkkokyselynä sähköpostitse hoitotyönopiskelijoilta, jotka olivat ohjatuissa harjoitteluissa (n=66). Aineisto kerättiin syys-lokakuun aikana 2010 ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmällä.
Hoitotyön opiskelijat olivat pääasiassa tyytyväisiä kirjaamisen ohjaukseen ohjatuissa harjoitteluissa. Koulun saama palaute ei ollut yhtä positiivista, koulun antamaan kirjaamisen ohjauksen opetukseen kaivattiin enemmän oppitunteja sekä erilaisia mahdollisuuksia tutustua eri potilastietojärjestelmiin.
Saatujen tulosten perusteella opiskelijoiden kirjaamisen ohjauksen opetusta sekä koulussa, että ohjatuissa harjoitteluissa tulisi vielä kehittää kirjaamisen laadun parantamiseksi. Tuloksia voidaan myös soveltaa muiden oppilaitosten opetussuunnitelmia tarkasteltaessa.
Terveysalan ammatillisessa koulutuksessa ja ohjatuissa harjoitteluissa opiskelijat perehtyvät terveydenhuollon toimintaan ja arvoperusteisiin. Tavoitteena on perehdyttää opiskelija ammattiopintojen kannalta keskeisiin työtehtäviin sekä tietojen soveltamiseen työelämässä. Hoitajakoulutukseen kuuluu ohjattu harjoittelu terveydenhuollon yksiköissä (Kukkola 2008.)
Tutkimus oli määrällinen ja tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla koulussa hoitotyönopiskelijoilta sekä verkkokyselynä sähköpostitse hoitotyönopiskelijoilta, jotka olivat ohjatuissa harjoitteluissa (n=66). Aineisto kerättiin syys-lokakuun aikana 2010 ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmällä.
Hoitotyön opiskelijat olivat pääasiassa tyytyväisiä kirjaamisen ohjaukseen ohjatuissa harjoitteluissa. Koulun saama palaute ei ollut yhtä positiivista, koulun antamaan kirjaamisen ohjauksen opetukseen kaivattiin enemmän oppitunteja sekä erilaisia mahdollisuuksia tutustua eri potilastietojärjestelmiin.
Saatujen tulosten perusteella opiskelijoiden kirjaamisen ohjauksen opetusta sekä koulussa, että ohjatuissa harjoitteluissa tulisi vielä kehittää kirjaamisen laadun parantamiseksi. Tuloksia voidaan myös soveltaa muiden oppilaitosten opetussuunnitelmia tarkasteltaessa.