Työhyvinvoinnin kehittämishanke - CASE: Restel, Hartwall Areena ja Helsingin Jäähalli
Kinnunen, Marja; Kuisma, Hanna (2011)
Kinnunen, Marja
Kuisma, Hanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105259551
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105259551
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää työtyytyväisyyden nykytilaa työntekijöiden kokemana sekä kehittää sitä. Kohteena olivat Restel Ravintolat Oy:n alaisuudessa toimivat Hartwall Areenan ja Helsingin Jäähallin anniskeluravintolat. Työhyvinvoinnin kehittämisen on todettu vaikuttavan positiivisesti yrityksen taloudelliseen menestykseen. Kuitenkin vasta viime vuosina työhyvinvoinnin kehittämiseen on käytetty enemmän resursseja.
Työtyytyväisyydellä tarkoitetaan henkilön työhön asennoitumiseen liittyvien tekijöiden summaa. Työtyytyväisyyteen vaikuttavat monet tekijät, joita ovat esimerkiksi työn sisältö, työmäärä, työryhmän suhtautuminen, esimiehen johtamistapa sekä organisaation ilmapiiri. Työhyvinvoinnista on kyse, kun työ tuottaa iloa ja siitä saadaan voimavaroja. Työhyvinvoinnin kehittämisen tavoitteena on saavuttaa avoin ja viihtyisä työilmapiiri sekä tuottava ja onnistumisen tunteita luova työ. Se hyödyttää sekä työyhteisöä että yksittäistä työntekijää. Asiakastyytyväisyys käsitetään usein työhyvinvoinnista irralliseksi asiaksi, vaikka todellisuudessa niillä on merkittävä vaikutus toisiinsa.
Menetelminä käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusta. Kvantitatiivisena tutkimuksena pidettiin työtyytyväisyyden tilaa kartoittava kysely henkilökunnalle. Kysely muodostui kirjallisuudesta esiin nousseista kuudesta teemasta, joita olivat työssä viihtyminen ja ilmapiiri, esimiestyö, toimiminen työpaikalla, työturvallisuus, työn haasteellisuus ja kehitysmahdollisuudet sekä työkyky. Kyselyn tulosten luotettavuutta arvioitiin kvalitatiivisella tutkimusmuodolla osallistuva havainnointi. Havainnointia toteutettiin molempiin toimipaikkoihin koko opinnäytetyöprosessin ajan.
Kyselyn kysymysten arviointiasteikko oli 1 – 5. Kyselyn tulokset sijoittuivat välille 3,20 ja 4,60, ja koko kyselyn tulosten keskiarvo oli 3,70. Parhaimmat tulokset tulivat työssä viihtymisen ja ilmapiirin sekä esimiestyön teemoista. Heikoimmat tulokset tulivat työturvallisuuden sekä työnhaasteellisuuden ja kehitysmahdollisuuksien teemoista. Kehitysehdotuksia työhyvinvoinnin parantamiseksi on löydetty kaikkiin teemoihin.
Tutkimusmenetelmien valinta oli onnistunut. Kyselyllä saatiin vastaukset kaikkiin tärkeimpiin aihealueisiin ja osallistuva havainnointi oli looginen sekä toimiva valinta kyselyn ohella. Ha-vainnoinnin avulla saatiin parannettua kyselyn luotettavuutta ja lisäksi saatiin selville tärkeitä huomioita työskentelystä Hartwall Areenalla ja Helsingin Jäähallilla. Työssä saatiin yhdistettyä teoriaa sekä tutkimustuloksia läpi koko työn. Tarkoituksena on, että opinnäytetyöstä on konkreettista hyötyä ja työhyvinvoinnin tilan säännöllinen seuraaminen Hartwall Areenalla sekä Helsingin Jäähallilla Restelin toimesta aloitettaisiin.
Työtyytyväisyydellä tarkoitetaan henkilön työhön asennoitumiseen liittyvien tekijöiden summaa. Työtyytyväisyyteen vaikuttavat monet tekijät, joita ovat esimerkiksi työn sisältö, työmäärä, työryhmän suhtautuminen, esimiehen johtamistapa sekä organisaation ilmapiiri. Työhyvinvoinnista on kyse, kun työ tuottaa iloa ja siitä saadaan voimavaroja. Työhyvinvoinnin kehittämisen tavoitteena on saavuttaa avoin ja viihtyisä työilmapiiri sekä tuottava ja onnistumisen tunteita luova työ. Se hyödyttää sekä työyhteisöä että yksittäistä työntekijää. Asiakastyytyväisyys käsitetään usein työhyvinvoinnista irralliseksi asiaksi, vaikka todellisuudessa niillä on merkittävä vaikutus toisiinsa.
Menetelminä käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusta. Kvantitatiivisena tutkimuksena pidettiin työtyytyväisyyden tilaa kartoittava kysely henkilökunnalle. Kysely muodostui kirjallisuudesta esiin nousseista kuudesta teemasta, joita olivat työssä viihtyminen ja ilmapiiri, esimiestyö, toimiminen työpaikalla, työturvallisuus, työn haasteellisuus ja kehitysmahdollisuudet sekä työkyky. Kyselyn tulosten luotettavuutta arvioitiin kvalitatiivisella tutkimusmuodolla osallistuva havainnointi. Havainnointia toteutettiin molempiin toimipaikkoihin koko opinnäytetyöprosessin ajan.
Kyselyn kysymysten arviointiasteikko oli 1 – 5. Kyselyn tulokset sijoittuivat välille 3,20 ja 4,60, ja koko kyselyn tulosten keskiarvo oli 3,70. Parhaimmat tulokset tulivat työssä viihtymisen ja ilmapiirin sekä esimiestyön teemoista. Heikoimmat tulokset tulivat työturvallisuuden sekä työnhaasteellisuuden ja kehitysmahdollisuuksien teemoista. Kehitysehdotuksia työhyvinvoinnin parantamiseksi on löydetty kaikkiin teemoihin.
Tutkimusmenetelmien valinta oli onnistunut. Kyselyllä saatiin vastaukset kaikkiin tärkeimpiin aihealueisiin ja osallistuva havainnointi oli looginen sekä toimiva valinta kyselyn ohella. Ha-vainnoinnin avulla saatiin parannettua kyselyn luotettavuutta ja lisäksi saatiin selville tärkeitä huomioita työskentelystä Hartwall Areenalla ja Helsingin Jäähallilla. Työssä saatiin yhdistettyä teoriaa sekä tutkimustuloksia läpi koko työn. Tarkoituksena on, että opinnäytetyöstä on konkreettista hyötyä ja työhyvinvoinnin tilan säännöllinen seuraaminen Hartwall Areenalla sekä Helsingin Jäähallilla Restelin toimesta aloitettaisiin.