Bahá'í-opintopiirit - Innostamisen areena
Elfving, Maaret (2011)
Elfving, Maaret
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105259534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105259534
Tiivistelmä
Tällä bahá’í-opintopiireistä tehtävällä tutkimuksella oli kaksi tarkoitusta. Ensinnäkin tutkimuksen tarkoitus oli määrittää tämän kasvatusmetodin teoreettinen viitekehys. Tutkimus avasi peruskäsitteet kuten bahá’í-usko, opintopiirit yleisesti sekä bahá’í-opintopiirit. Tutkimuksen taustateoriat löytyvät sosiokulttuurisen innostamisen, voimaantumisteorian sekä vapaan sivistystyön viitekehyksestä.
Tutkimuksen toinen tarkoitus oli selvittää millaisia vaikutuksia bahá’í-opintopiireillä on ollut osallistujiinsa. Bahá’í-opintopiirejä tutkittiin nimenomaan osallistujien näkökulmasta.
Tämä laadullinen tutkimus toteutettiin 12 haastattelun avulla joulukuussa 2010 sekä tammi- ja huhtikuussa 2011. Tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelemalla ja luokittelemalla osallistujien kuvaukset kokemuksistaan sekä vertaamalla niitä sosiokulttuurisen innostamisen teoriaan.
Analyysi osoittaa bahá’í-opintopiirien tukeneen osallistujien henkilökohtaista kehitystä. Osallistujat kuvasivat opintopiirien antaneen heille keinoja itsensä kehittämiseen sekä yhteisössä aktiivisesti toimimiseen.
Tästä tutkimuksesta on hyötyä Suomen bahá’í-koulutusinstituutille sen kehittäessä bahá’í-opintopiirien opetussuunnitelmaa. Lisäksi opintopiirien ohjaajina toimivat voivat hyötyä tutkimuksen avaamista teorioista menetelmän taustalla sekä osallistujien kokemusten kuvauksista.
Jatkotutkimusta tarvitaan siitä yhteisörakentamisesta johon bahá’í-opintopiirit kannustavat. Toinen kehitysehdotus koskee opintopiiriohjaajien roolia sosiokulttuurisina innostajina, joilla on mahdollisuus tukea opintopiiriin osallistujien rakentavaa vaikutusta heidän lähiympäristöissään.
Tutkimuksen toinen tarkoitus oli selvittää millaisia vaikutuksia bahá’í-opintopiireillä on ollut osallistujiinsa. Bahá’í-opintopiirejä tutkittiin nimenomaan osallistujien näkökulmasta.
Tämä laadullinen tutkimus toteutettiin 12 haastattelun avulla joulukuussa 2010 sekä tammi- ja huhtikuussa 2011. Tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelemalla ja luokittelemalla osallistujien kuvaukset kokemuksistaan sekä vertaamalla niitä sosiokulttuurisen innostamisen teoriaan.
Analyysi osoittaa bahá’í-opintopiirien tukeneen osallistujien henkilökohtaista kehitystä. Osallistujat kuvasivat opintopiirien antaneen heille keinoja itsensä kehittämiseen sekä yhteisössä aktiivisesti toimimiseen.
Tästä tutkimuksesta on hyötyä Suomen bahá’í-koulutusinstituutille sen kehittäessä bahá’í-opintopiirien opetussuunnitelmaa. Lisäksi opintopiirien ohjaajina toimivat voivat hyötyä tutkimuksen avaamista teorioista menetelmän taustalla sekä osallistujien kokemusten kuvauksista.
Jatkotutkimusta tarvitaan siitä yhteisörakentamisesta johon bahá’í-opintopiirit kannustavat. Toinen kehitysehdotus koskee opintopiiriohjaajien roolia sosiokulttuurisina innostajina, joilla on mahdollisuus tukea opintopiiriin osallistujien rakentavaa vaikutusta heidän lähiympäristöissään.