Oppimistyylejä laulunopetuksessa : laulu on laulajan silmissä, korvissa tai hyppysissä
Seppälä, Teemu (2011)
Seppälä, Teemu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105259516
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105259516
Tiivistelmä
Laulunopetuksessa olen törmännyt usein erilaisiin haasteisiin. Suurin osa haasteista liittyy opettajan ja oppijan vuorovaikutukseen. Näihin asioihin liittyy usein oppimistyylit, joihin pureudun tässä opinnäytetyössäni. Oppimistyylit eivät suinkaan ole relevantteja vain musiikin opiskelussa vaan muussakin elämässä, kaikissa tilanteissa joihin liittyy jollakin tavalla oppiminen ja omaksuminen. Oppimistapoja on olemassa yhtä monta kuin on oppijaakin ja tämän vuoksi on erittäin tärkeää, että sekä opettaja ja oppija tiedostavat ne tavat, joilla opetettavia asioita käsitellään. Jos opettaja opettaa vain yhdellä tietyllä tavalla tai tyylillä, siitä seuraa usein ongelmia niin vuorovaikutukseen kuin lopputulokseenkin. Opinnäytetyössä tarkastellaan oppimistyylejä liittyen laulunopettamiseen. Lauluopetuksen kannalta tärkeimpinä pidettäviä oppimistyylejä ovat auditiivinen, visuaalinen ja kinesteettinen oppimistyyli.