Ympäristökasvatusta päiväkodissa satunäytelmän keinoin : retki osallistamiseen ja osallistavaan havainnointiin
Montonen, Heli; Naakka, Johanna (2010)
Montonen, Heli
Naakka, Johanna
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105259495
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105259495
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli toiminnallisia, osallistavia menetelmiä käyttäen antaa Mehtimäen päiväkodin lapsille ja työntekijöille mahdollisuus tutustua kierrättämisen maailmaan satunäytelmän ”Tyyne-mummo ja sotkettu uimaranta” keinoin. Tämän toiminnallisen opinnäytetyömme päätarkoitus oli tukea työntekijöitä lasten osallistamisessa ja antaa heille ideoita havainnoida lasten toimintaa, oppimista, lasten innostumista ja kokemuksia sekä mitä lapset pohtivat ja kysyvät (toiminta – tunne – ajattelu).
Opinnäytetyöhömme teimme Reggio Emilia -pedagogiikkaan pohjautuvan ympäristökasvatuksellisen satunäytelmän ja esitimme näytelmäämme Mehtimäen päiväkodilla. Osallistimme päiväkodin työntekijät mukaan toimintaan ja tekemään osallistavan havainnointitehtävän. Teimme sitä varten havainnointilomakkeen, jonka aineistoa käytimme opinnäytetyömme tuloksissa.
Opinnäytetyömme oli tekijöiden retki osallistamiseen ja päiväkodin työntekijöille retki osallistavaan havainnointiin. Tuloksista nousi esille draaman toimivuus lasten osallistamisessa ja työntekijöiden havaintojen teossa sekä lapsilähtöisyyden toteutuminen opinnäytetyössämme. Lapset olivat hyvin innostuneita satunäytelmästämme ja osallistumisestaan siihen. Halusimme opinnäytetyömme avulla antaa päiväkodin työntekijöille ideoita toteuttaa ympäristökasvatusta ja kestävää kehitystä sekä tuoda esille Reggio Emilia -pedagogiikan mahdollisuuksia havainnointiin, dokumentointiin ja omaan ammatilliseen kasvuun
Opinnäytetyöhömme teimme Reggio Emilia -pedagogiikkaan pohjautuvan ympäristökasvatuksellisen satunäytelmän ja esitimme näytelmäämme Mehtimäen päiväkodilla. Osallistimme päiväkodin työntekijät mukaan toimintaan ja tekemään osallistavan havainnointitehtävän. Teimme sitä varten havainnointilomakkeen, jonka aineistoa käytimme opinnäytetyömme tuloksissa.
Opinnäytetyömme oli tekijöiden retki osallistamiseen ja päiväkodin työntekijöille retki osallistavaan havainnointiin. Tuloksista nousi esille draaman toimivuus lasten osallistamisessa ja työntekijöiden havaintojen teossa sekä lapsilähtöisyyden toteutuminen opinnäytetyössämme. Lapset olivat hyvin innostuneita satunäytelmästämme ja osallistumisestaan siihen. Halusimme opinnäytetyömme avulla antaa päiväkodin työntekijöille ideoita toteuttaa ympäristökasvatusta ja kestävää kehitystä sekä tuoda esille Reggio Emilia -pedagogiikan mahdollisuuksia havainnointiin, dokumentointiin ja omaan ammatilliseen kasvuun