Levottomat lapset : Eri ammattiryhmien käsityksiä levottomuuden ilmiöstä peruskoulussa
Leskinen, Susanna; Sauvola-de Rijk, Satu (2011)
Leskinen, Susanna
Sauvola-de Rijk, Satu
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105259493
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105259493
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
KEMI-TORNION AMMATTIKORKEAKOULU
Sosiaali- ja terveysala
Hoitotyön koulutusohjelma
SATU SAUVOLA-DE RIJK & SUSANNA LESKINEN:
LEVOTTOMAT LAPSET
Eri ammattiryhmien käsityksiä levottomuuden ilmiöstä peruskoulussa
Opinnäytetyö, 52 sivua ja 1 liite
Ohjaajat: Hannele Pietiläinen & Seppo Kilpiäinen
2.5.2011
Asiasanat: Levottomuus, psykososiaaliset taidot, mielenterveys, kouluympäristö, fenomenologia
Opinnäytetyö käsittelee puutteellisten psykososiaalisten taitojen vaikutusta lasten levottomuuteen kouluympäristössä. Opinnäytetyö on osa KOPSY- hanketta, jonka tavoitteena on kehittää peruskoulun henkilöstön ja muiden asiantuntijoiden osaamista lasten mielenterveyden edistämiseksi, sekä kehittää moniammatillisia yhteistoimintamalleja.
Opinnäytetyön tutkimuskysymys on: millä tavoin puutteelliset psykososiaaliset taidot vaikuttavat levottomuuteen kouluympäristössä? Teoreettinen viitekehys koostuu levottomuuden ilmiöstä, psykososiaalisten taitojen kehityksen teoriasta, lasten mielenterveyden edistämisestä ja kouluikäisen lapsen kehitysvaiheesta.
Tutkimus on laadullinen ja tutkimusote on fenomenologinen. Tiedonkeruumenetelmänä on käytetty ryhmässä järjestettyä teemahaastattelua. Aineiston analyysimenetelmänä on käytetty sisällönanalyysia. Tarkastelimme ilmiötä ala-asteen henkilökunnan näkökulmasta. Aineisto kerättiin haastattelemalla KOPSY- hankkeessa mukana olevan ala-asteen erityisopettajaa, luokanopettajaa ja kahta terveysalan edustajaa.
Tutkimuksen tuloksena löysimme levottomuudelle erilaisia selittäviä syitä: sisäisiä, sosiaalisia, fyysisiä ja ympäristöllisiä. Tuloksena voidaan todeta, että psykososiaalisten taitojen puute voi ilmentyä levottomuutena ja levottomuus vaikuttaa koulussa pärjäämiseen. Tulosten pohjalta ilmenee, että lasten mielenterveys luo perustan koulussa pärjäämiselle ja siellä viihtymiselle.
KEMI-TORNION AMMATTIKORKEAKOULU
Sosiaali- ja terveysala
Hoitotyön koulutusohjelma
SATU SAUVOLA-DE RIJK & SUSANNA LESKINEN:
LEVOTTOMAT LAPSET
Eri ammattiryhmien käsityksiä levottomuuden ilmiöstä peruskoulussa
Opinnäytetyö, 52 sivua ja 1 liite
Ohjaajat: Hannele Pietiläinen & Seppo Kilpiäinen
2.5.2011
Asiasanat: Levottomuus, psykososiaaliset taidot, mielenterveys, kouluympäristö, fenomenologia
Opinnäytetyö käsittelee puutteellisten psykososiaalisten taitojen vaikutusta lasten levottomuuteen kouluympäristössä. Opinnäytetyö on osa KOPSY- hanketta, jonka tavoitteena on kehittää peruskoulun henkilöstön ja muiden asiantuntijoiden osaamista lasten mielenterveyden edistämiseksi, sekä kehittää moniammatillisia yhteistoimintamalleja.
Opinnäytetyön tutkimuskysymys on: millä tavoin puutteelliset psykososiaaliset taidot vaikuttavat levottomuuteen kouluympäristössä? Teoreettinen viitekehys koostuu levottomuuden ilmiöstä, psykososiaalisten taitojen kehityksen teoriasta, lasten mielenterveyden edistämisestä ja kouluikäisen lapsen kehitysvaiheesta.
Tutkimus on laadullinen ja tutkimusote on fenomenologinen. Tiedonkeruumenetelmänä on käytetty ryhmässä järjestettyä teemahaastattelua. Aineiston analyysimenetelmänä on käytetty sisällönanalyysia. Tarkastelimme ilmiötä ala-asteen henkilökunnan näkökulmasta. Aineisto kerättiin haastattelemalla KOPSY- hankkeessa mukana olevan ala-asteen erityisopettajaa, luokanopettajaa ja kahta terveysalan edustajaa.
Tutkimuksen tuloksena löysimme levottomuudelle erilaisia selittäviä syitä: sisäisiä, sosiaalisia, fyysisiä ja ympäristöllisiä. Tuloksena voidaan todeta, että psykososiaalisten taitojen puute voi ilmentyä levottomuutena ja levottomuus vaikuttaa koulussa pärjäämiseen. Tulosten pohjalta ilmenee, että lasten mielenterveys luo perustan koulussa pärjäämiselle ja siellä viihtymiselle.