NOPS –hanke 2010-2012, Nuoren työ- ja toi-mintakyvyn edistäminen ammattiopistoissa : Liikuntaohjaus ammattiopiston opiskelijan työ- ja toimintakyvyn edistäjänä
Aaltonen, Jonna; Käräjäoja, Piia (2011)
Aaltonen, Jonna
Käräjäoja, Piia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105259492
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105259492
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu Tiivistelmä
Laurea Hyvinkää
Sosiaali- ja terveysala
Hoitoyön koulutusohjelma
Jonna Aaltonen, Piia Käräjäoja
NOPS –hanke 2010-2012, Nuoren työ- ja toimintakyvyn edistäminen ammattiopistoissa - Liikuntaohjaus ammattiopiston opiskelijan työ- ja toimintakyvyn edistäjänä
Vuosi 2011 Sivumäärä 100
Opinnäytetyö toteutettiin osana NOPS, Nuoren työ- ja toimintakyvyn edistäminen ammattiopistoissa 2010–2012 –hanketta. NOPS–hankkeen tarkoituksena on kehittää ammattikorkeakoulun ja ammattiopistojen välille toimintamalli, jolla edistetään ammattiopiston opiskelijan työ- ja toimintakykyä koulutuksen aikana. Hankkeen tavoitteina on edistää mm. päihteettömyyttä ja liikunnallisuutta sekä opiskelijan työterveys- turvallisuusosaamista.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli edistää ammattiopistossa opiskelevan nuoren liikunnallisuutta sekä työ- ja toimintakykyä liikuntaohjauksen avulla. Liikuntaohjaus toteutettiin Hyria ammattiopiston Uudenmaankadun toimipisteessä Hyvinkäällä. Liikuntaohjaus pohjautui Fisherin & Fisherin (2003) kehittämään information – motivation – Behavioral skills (IMB) –terveyden edistämisen malliin sekä tietoon liikunnasta ja ryhmäohjauksesta. Liikuntaohjaukseen osallistui syksyllä 2010 puutarhatalouden koulutusohjelmassa opintonsa aloittanut ryhmä (n=20). Liikuntaohjaus järjestettiin kolmena iltapäivänä ja jokaisen tapahtuman kesto oli neljä tuntia. Tapahtumien sisältöinä olivat liikunta ja työkyky, liikunnan terveysvaikutukset, liikuntasuositukset, liikuntatottumusten arvioiminen sekä kestävyyttä, lihaskuntoa ja liikehallintaa kehittävät liikuntaharjoitukset.
Liikuntaohjaus arvioitiin Ammattiopiston opiskelijan terveysosaaminen –kyselylomakkeella koko tapahtuman jälkeen. Kyselyssä kartoitettiin puutarha-alan opiskelijoiden liikuntaan ja työkykyyn liittyvää tieto- ja taito-osaamista, liikuntamotivaatiota sekä liikuntaohjauksen toimivuutta. Kyselyyn vastasi 14 opiskelijaa. Aineisto analysoitiin kuvailemalla sitä määrällisesti. Tulosten mukaan suurin osa puutarha-alan opiskelijoista koki taitojensa lisääntyneen liikuntaohjauksen avulla. Kaikki opiskelijat pitivät liikuntatapahtumien aiheita tärkeinä terveytensä edistämiseksi. Yli puolet opiskelijoista ei osannut sanoa, haluaisivatko he aloittaa säännöllisen liikunnan harrastamisen.
Kehittämishaasteena on selvittää, minkälaista terveysneuvontaa opiskelijat vielä tarvitsevat, jotta he tekisivät päätöksen aloittaa säännöllinen liikkuminen. Opiskelijoille voisi tarjota henkilökohtaista liikuntaneuvontaa, joka tukisi heitä tekemään päätöksen liikunnan lisäämiseksi.
Asiasanat: terveyden edistäminen, tiedot-motivaatio-käyttäytymistadot -malli, liikunta, ohjaus, ammattiopiston opiskelija
Laurea Hyvinkää
Sosiaali- ja terveysala
Hoitoyön koulutusohjelma
Jonna Aaltonen, Piia Käräjäoja
NOPS –hanke 2010-2012, Nuoren työ- ja toimintakyvyn edistäminen ammattiopistoissa - Liikuntaohjaus ammattiopiston opiskelijan työ- ja toimintakyvyn edistäjänä
Vuosi 2011 Sivumäärä 100
Opinnäytetyö toteutettiin osana NOPS, Nuoren työ- ja toimintakyvyn edistäminen ammattiopistoissa 2010–2012 –hanketta. NOPS–hankkeen tarkoituksena on kehittää ammattikorkeakoulun ja ammattiopistojen välille toimintamalli, jolla edistetään ammattiopiston opiskelijan työ- ja toimintakykyä koulutuksen aikana. Hankkeen tavoitteina on edistää mm. päihteettömyyttä ja liikunnallisuutta sekä opiskelijan työterveys- turvallisuusosaamista.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli edistää ammattiopistossa opiskelevan nuoren liikunnallisuutta sekä työ- ja toimintakykyä liikuntaohjauksen avulla. Liikuntaohjaus toteutettiin Hyria ammattiopiston Uudenmaankadun toimipisteessä Hyvinkäällä. Liikuntaohjaus pohjautui Fisherin & Fisherin (2003) kehittämään information – motivation – Behavioral skills (IMB) –terveyden edistämisen malliin sekä tietoon liikunnasta ja ryhmäohjauksesta. Liikuntaohjaukseen osallistui syksyllä 2010 puutarhatalouden koulutusohjelmassa opintonsa aloittanut ryhmä (n=20). Liikuntaohjaus järjestettiin kolmena iltapäivänä ja jokaisen tapahtuman kesto oli neljä tuntia. Tapahtumien sisältöinä olivat liikunta ja työkyky, liikunnan terveysvaikutukset, liikuntasuositukset, liikuntatottumusten arvioiminen sekä kestävyyttä, lihaskuntoa ja liikehallintaa kehittävät liikuntaharjoitukset.
Liikuntaohjaus arvioitiin Ammattiopiston opiskelijan terveysosaaminen –kyselylomakkeella koko tapahtuman jälkeen. Kyselyssä kartoitettiin puutarha-alan opiskelijoiden liikuntaan ja työkykyyn liittyvää tieto- ja taito-osaamista, liikuntamotivaatiota sekä liikuntaohjauksen toimivuutta. Kyselyyn vastasi 14 opiskelijaa. Aineisto analysoitiin kuvailemalla sitä määrällisesti. Tulosten mukaan suurin osa puutarha-alan opiskelijoista koki taitojensa lisääntyneen liikuntaohjauksen avulla. Kaikki opiskelijat pitivät liikuntatapahtumien aiheita tärkeinä terveytensä edistämiseksi. Yli puolet opiskelijoista ei osannut sanoa, haluaisivatko he aloittaa säännöllisen liikunnan harrastamisen.
Kehittämishaasteena on selvittää, minkälaista terveysneuvontaa opiskelijat vielä tarvitsevat, jotta he tekisivät päätöksen aloittaa säännöllinen liikkuminen. Opiskelijoille voisi tarjota henkilökohtaista liikuntaneuvontaa, joka tukisi heitä tekemään päätöksen liikunnan lisäämiseksi.
Asiasanat: terveyden edistäminen, tiedot-motivaatio-käyttäytymistadot -malli, liikunta, ohjaus, ammattiopiston opiskelija