Sosiaalisen median hyödyntäminen salibandyn MM-kisoissa 2010
Pekkala, Elias (2011)
Pekkala, Elias
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105259491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105259491
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kartoitettiin sosiaalisen median hyödyntämistä miesten salibandyn maailmanmestaruuskisoissa Helsingissä joulukuussa 2010. Työ toteutettiin kvalitatiivisin tutkimusmenetelmin. Facebookissa käytetyt toiminnot analysoitiin mahdollisimman yksityiskohtaisesti. Tämän jälkeen selvitettiin, mitä toimintoja tulevaisuudessa voidaan hyödyntää. Lisäksi tehdyillä haastatteluilla selvitettiin sosiaalisen median nykytilaa niin yritys- kuin urheilumaailmassakin.
Opinnäytetyössä selvitettiin, millä eri tavoilla ja toiminnoilla kisojen virallista Facebook-sivua, The World Floorball Championship 2010, hoidettiin ja millä eri tavoilla sivun käyttäjille pyrittiin tuomaan hyödyllisiä toimintoja ja informaatiota. Työn painopiste oli sosiaalisen median osalta Facebookissa. Muut kisoissa käytetyt sosiaalisen median palvelut, YouTube ja Twitter, esiteltiin lyhyesti.
Opinnäytetyössä esitettiin, millä tavalla Salibandyliitto ja Salibandyliiga pystyvät hyödyntämään kisoissa kokeiltuja toimintoja tulevaisuudessa. Tutkimuksesta selvisi, että Facebookin käyttö soveltuu hyvin suunniteltuna tapahtumamarkkinointiin ja että urheiluseurat sekä lajiliitot voivat hyödyntää sitä monipuolisesti toiminnassaan. Lajiliitoista selvisi, että osaaminen ja osallistuminen sosiaaliseen mediaan eivät ole vielä tarvittavalla tasolla. Tutkimuksesta ilmeni, että videoiden löytyminen sivuilta tuo viihtyvyyttä ja sivulla vietetty aika pitenee niiden avulla merkittävästi.
Opinnäytetyössä annettiin ehdotuksia sosiaalisen median entistä kattavampaan hyödyntämiseen tulevaisuudessa, viitaten kansainväliseen alan tietämykseen. Opinnäytetyössä tuotiin myös ilmi, että tapahtumamarkkinoinnissa vaaditaan tarkka suunnitelma, jota voidaan kuitenkin päivittää tapahtuman aikana.
Opinnäytetyöstä tuli esille, että sosiaalisen median hyödyntämisessä MM-kisoissa onnistuttiin hyvin ja, että Salibandyliiton ja Salibandyliigan toiminta sosiaalisessa mediassa on kiitettävällä tasolla verrattaessa yleisesti suomalaiseen urheilutoimintaan. Opinnäytetyöstä voi saada tietoja urheilutapahtumien markkinointiin sosiaalisessa mediassa ja siitä, mihin suuntaan se on mahdollisesti menossa tulevaisuudessa. Jatkossa aiheesta tulisi tutkia, millä tavoin sosiaalisen median tapahtumamarkkinointia voidaan kehittää urheilun lajiliittojen ja seurojen osalta.
Opinnäytetyössä selvitettiin, millä eri tavoilla ja toiminnoilla kisojen virallista Facebook-sivua, The World Floorball Championship 2010, hoidettiin ja millä eri tavoilla sivun käyttäjille pyrittiin tuomaan hyödyllisiä toimintoja ja informaatiota. Työn painopiste oli sosiaalisen median osalta Facebookissa. Muut kisoissa käytetyt sosiaalisen median palvelut, YouTube ja Twitter, esiteltiin lyhyesti.
Opinnäytetyössä esitettiin, millä tavalla Salibandyliitto ja Salibandyliiga pystyvät hyödyntämään kisoissa kokeiltuja toimintoja tulevaisuudessa. Tutkimuksesta selvisi, että Facebookin käyttö soveltuu hyvin suunniteltuna tapahtumamarkkinointiin ja että urheiluseurat sekä lajiliitot voivat hyödyntää sitä monipuolisesti toiminnassaan. Lajiliitoista selvisi, että osaaminen ja osallistuminen sosiaaliseen mediaan eivät ole vielä tarvittavalla tasolla. Tutkimuksesta ilmeni, että videoiden löytyminen sivuilta tuo viihtyvyyttä ja sivulla vietetty aika pitenee niiden avulla merkittävästi.
Opinnäytetyössä annettiin ehdotuksia sosiaalisen median entistä kattavampaan hyödyntämiseen tulevaisuudessa, viitaten kansainväliseen alan tietämykseen. Opinnäytetyössä tuotiin myös ilmi, että tapahtumamarkkinoinnissa vaaditaan tarkka suunnitelma, jota voidaan kuitenkin päivittää tapahtuman aikana.
Opinnäytetyöstä tuli esille, että sosiaalisen median hyödyntämisessä MM-kisoissa onnistuttiin hyvin ja, että Salibandyliiton ja Salibandyliigan toiminta sosiaalisessa mediassa on kiitettävällä tasolla verrattaessa yleisesti suomalaiseen urheilutoimintaan. Opinnäytetyöstä voi saada tietoja urheilutapahtumien markkinointiin sosiaalisessa mediassa ja siitä, mihin suuntaan se on mahdollisesti menossa tulevaisuudessa. Jatkossa aiheesta tulisi tutkia, millä tavoin sosiaalisen median tapahtumamarkkinointia voidaan kehittää urheilun lajiliittojen ja seurojen osalta.