Kauppakeskus IsoKarhun aukiolot asiakkaiden näkökulmasta
Välilä, Essi (2011)
Välilä, Essi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105259476
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105259476
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni päätarkoituksena oli saada selville, mitä mieltä kauppakeskus IsoKarhun asiakkaat ovat sen nykyisistä, lähiaikoina paljon muutoksia kokeneista aukioloajoista. Tutkin luonnollisesti myös sitä, kuinka tietoisia asiakkaat ovat IsoKarhun nykyisistä uusista aukioloajoista ja miten ne ovat asiakkaiden mielestä esillä.
Opinnäytetyöni teoriaosiossa käsittelen ostokäyttäytymistä. Lisäksi käsittelen työssäni yleisesti kauppakeskustoimintaa sekä aukioloaikoja ja niiden muutoksia vuosien varrella.
Aihe on melko ajankohtainen, sillä vuoden 2009 marraskuussa hyväksyttiin uusi kauppojen aukioloja säätelevä liikeaikalaki. Lakiuudistus herätti paljon keskustelua, sillä lakiuudistuksella oli hyvin paljon sekä puolestapuhujia että vastustajia. Lakiuudistuksen suurimpia muutoksia olivat sunnuntaiaukiolon vapauttaminen ympärivuotiseksi sekä alle 400 neliömetristen kauppojen aukiolon täydellinen vapautus. Lakiuudistuksen myötä useat liikkeet, kauppakeskus IsoKarhu mukaanlukien, muuttivat aukioloaikojansa.
Tutkimus edusti kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä. Valitsin tutkimusmenetelmäksi kyselyn, sillä kohderyhmä oli suuri ja tarkoituksenani oli saada paljon vastauksia. Kyselypiste sijaitsi helmikuun loppupuolella viikon ajan IsoKarhun aulassa. Asiakkaat vastasivat kyselyyn oma-aloitteisesti. Vastauksia kertyi yhteensä 164 kappaletta.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä IsoKarhun aukioloaikoihin. Etenkin arki- ja lauantaiaukioloajat olivat asiakkaiden mieleen, mutta sunnuntaiaukiolo jakoi hieman enemmän mielipiteitä. Lisäksi vastaajat olivat kaikkien aukioloaikamuutostenkin jälkeen hyvin tietoisia IsoKarhun nykyisistä aukioloajoista. Heidän mielestään aukioloajat oli myös ilmoitettu selkeästi ja riittävän useassa paikassa. Aukioloaikojen suhteen asiakkailla ei ollut moitittavaa, mutta tutkimuksen yhteydessä kävi ilmi, että IsoKarhu voisi jatkossa panostaa hieman enemmän asiakkaiden viihtyvyyteen vaikuttaviin seikkoihin.
Opinnäytetyöni teoriaosiossa käsittelen ostokäyttäytymistä. Lisäksi käsittelen työssäni yleisesti kauppakeskustoimintaa sekä aukioloaikoja ja niiden muutoksia vuosien varrella.
Aihe on melko ajankohtainen, sillä vuoden 2009 marraskuussa hyväksyttiin uusi kauppojen aukioloja säätelevä liikeaikalaki. Lakiuudistus herätti paljon keskustelua, sillä lakiuudistuksella oli hyvin paljon sekä puolestapuhujia että vastustajia. Lakiuudistuksen suurimpia muutoksia olivat sunnuntaiaukiolon vapauttaminen ympärivuotiseksi sekä alle 400 neliömetristen kauppojen aukiolon täydellinen vapautus. Lakiuudistuksen myötä useat liikkeet, kauppakeskus IsoKarhu mukaanlukien, muuttivat aukioloaikojansa.
Tutkimus edusti kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä. Valitsin tutkimusmenetelmäksi kyselyn, sillä kohderyhmä oli suuri ja tarkoituksenani oli saada paljon vastauksia. Kyselypiste sijaitsi helmikuun loppupuolella viikon ajan IsoKarhun aulassa. Asiakkaat vastasivat kyselyyn oma-aloitteisesti. Vastauksia kertyi yhteensä 164 kappaletta.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä IsoKarhun aukioloaikoihin. Etenkin arki- ja lauantaiaukioloajat olivat asiakkaiden mieleen, mutta sunnuntaiaukiolo jakoi hieman enemmän mielipiteitä. Lisäksi vastaajat olivat kaikkien aukioloaikamuutostenkin jälkeen hyvin tietoisia IsoKarhun nykyisistä aukioloajoista. Heidän mielestään aukioloajat oli myös ilmoitettu selkeästi ja riittävän useassa paikassa. Aukioloaikojen suhteen asiakkailla ei ollut moitittavaa, mutta tutkimuksen yhteydessä kävi ilmi, että IsoKarhu voisi jatkossa panostaa hieman enemmän asiakkaiden viihtyvyyteen vaikuttaviin seikkoihin.