Seurakuntien tilaisuuksiin osallistuminen
Pekola, Leena (2011)
Pekola, Leena
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249444
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249444
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää mikä tiedotustapa saa ihmiset tulemaan seurakuntayhtymän järjestämiin tilaisuuksiin. Samalla pyrittiin löytämään vastaus siihen mikä tekijä tilaisuudessa itsessään saa ihmisen tulemaan tilaisuuteen ja mikä estää tulemisen tilaisuuteen.
Tutkimuksen teoriaosa koostuu tekijöistä, jotka vaikuttavat ihmisten valintoihin, imagosta ja erityisesti kirkon imagosta, viestinnästä ja viestintä- ja markkinointikanavista, joita kirkko käyttää. Sanaa markkinointi kirkko tuntuu vierastavan. Aihealueet auttavat ymmärtämään miten yleisö tavoitetaan ja saadaan tulemaan seurakuntayhtymän järjestämiin tilaisuuksiin. Samalla saadaan tietoa tekijöistä, jotka voivat estää ihmistä tulemasta tilaisuuksiin. Näin seurakuntayhtymä voi miettiä saavuttavatko nykyiset viestintäkanavat ihmiset riittävän tehokkaasti, ja myös sitä, voidaanko jollakin toiminnalla vähentää niitä syitä, jotka estävät ihmisiä tulemasta tilaisuuksiin.
Tutkimus suoritettiin lomakekyselynä seuraavissa tilaisuuksissa: Sinun tähtesi – Yhteinen Missio, Kaiken kansan Missio iltalamppu 24.10.2010, Keski-Porin kirkon iltamusiikki, esiintyjänä urkutaiteilija Daniel Zaretzky 31.10.2010 ja Pihlavan seurakunnan perhekerho.
Tutkimustulokset kertoivat mistä tietolähteestä ihmiset olivat kuulleet tilaisuuksista ja miksi he olivat päättäneet tulla tilaisuuteen. Samalla saatiin tietoa mitkä seikat voisivat estää ihmisiä tulemasta seurakunnan tilaisuuksiin. Missio-tilaisuuden ja Iltamusiikkitilaisuuden osallistujista suurin osa oli yli 45-vuotiaita. Tilaisuuksien osallistujista vain yksi oli alle 18-vuotias. Näihin tilaisuuksiin osallistui myös paljon kirkkoon kuulumattomia. Satakunnan Kansa ja Porin Kirkkosanomat olivat tavoittaneet suurimman osan tulijoista. Verkkosivujen osuus oli hyvin pieni. Tilaisuuksiin tullaan, jos tuttavat ja perheenjäsenet lähtevät mukaan. Esteeksi tulemiselle koettiin esimerkiksi hankalat kulkuyhteydet.
Tutkimuksen teoriaosa koostuu tekijöistä, jotka vaikuttavat ihmisten valintoihin, imagosta ja erityisesti kirkon imagosta, viestinnästä ja viestintä- ja markkinointikanavista, joita kirkko käyttää. Sanaa markkinointi kirkko tuntuu vierastavan. Aihealueet auttavat ymmärtämään miten yleisö tavoitetaan ja saadaan tulemaan seurakuntayhtymän järjestämiin tilaisuuksiin. Samalla saadaan tietoa tekijöistä, jotka voivat estää ihmistä tulemasta tilaisuuksiin. Näin seurakuntayhtymä voi miettiä saavuttavatko nykyiset viestintäkanavat ihmiset riittävän tehokkaasti, ja myös sitä, voidaanko jollakin toiminnalla vähentää niitä syitä, jotka estävät ihmisiä tulemasta tilaisuuksiin.
Tutkimus suoritettiin lomakekyselynä seuraavissa tilaisuuksissa: Sinun tähtesi – Yhteinen Missio, Kaiken kansan Missio iltalamppu 24.10.2010, Keski-Porin kirkon iltamusiikki, esiintyjänä urkutaiteilija Daniel Zaretzky 31.10.2010 ja Pihlavan seurakunnan perhekerho.
Tutkimustulokset kertoivat mistä tietolähteestä ihmiset olivat kuulleet tilaisuuksista ja miksi he olivat päättäneet tulla tilaisuuteen. Samalla saatiin tietoa mitkä seikat voisivat estää ihmisiä tulemasta seurakunnan tilaisuuksiin. Missio-tilaisuuden ja Iltamusiikkitilaisuuden osallistujista suurin osa oli yli 45-vuotiaita. Tilaisuuksien osallistujista vain yksi oli alle 18-vuotias. Näihin tilaisuuksiin osallistui myös paljon kirkkoon kuulumattomia. Satakunnan Kansa ja Porin Kirkkosanomat olivat tavoittaneet suurimman osan tulijoista. Verkkosivujen osuus oli hyvin pieni. Tilaisuuksiin tullaan, jos tuttavat ja perheenjäsenet lähtevät mukaan. Esteeksi tulemiselle koettiin esimerkiksi hankalat kulkuyhteydet.