Raskaskonemekaanikkojen ammattitaidon kehittäminen
Uhlbäck, Sami (2011)
Uhlbäck, Sami
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249388
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249388
Tiivistelmä
Työkoneet ovat nykyään täynnä huipputeknologiaa ja tekniikka kehittyy edelleen nopeasti. Opin-näytetyön tavoitteena oli selvittää, miten voidaan kehittää raskaskonemekaanikkojen ammattitaitoa.
Raskaskone asentajien ammattitaidon kehittämistarpeita tutkittiin haastattelun avulla yrityksissä. Työssä selvitettiin myös, kuinka hyvin alan yritykset tuntevat Kainuun ammattiopiston koulutus-palvelujen tarjoajana. Tutkimuksessa myös lähestyttiin osaamisen kehittämisen ja ammattitaidon käsitteitä kirjallisuuden avulla. Tutkimuksessa nostettiin esille alan ajankohtaisia asioista ja tulevai-suuden haasteita sekä ratkaisu ehdotuksia.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että tekniikan nopea kehitys on lisännyt asentajien ammat-titaitovaatimuksia ja laadukkaan koulutuksen merkitys kasvanut. Työelämälähtöisen koulutuksen suosio on nousussa ja koulutus on laadukasta mutta kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa toivotulla taval-la. Ammatillisen koulutuksen haasteena onkin työelämälähtöisen koulutuksen kehittäminen.
Tutkimuksessa saatuja tietoja voidaan jatkossa hyödyntää ammatti opistojen opetuksen suunnitte-lussa.
Raskaskone asentajien ammattitaidon kehittämistarpeita tutkittiin haastattelun avulla yrityksissä. Työssä selvitettiin myös, kuinka hyvin alan yritykset tuntevat Kainuun ammattiopiston koulutus-palvelujen tarjoajana. Tutkimuksessa myös lähestyttiin osaamisen kehittämisen ja ammattitaidon käsitteitä kirjallisuuden avulla. Tutkimuksessa nostettiin esille alan ajankohtaisia asioista ja tulevai-suuden haasteita sekä ratkaisu ehdotuksia.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että tekniikan nopea kehitys on lisännyt asentajien ammat-titaitovaatimuksia ja laadukkaan koulutuksen merkitys kasvanut. Työelämälähtöisen koulutuksen suosio on nousussa ja koulutus on laadukasta mutta kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa toivotulla taval-la. Ammatillisen koulutuksen haasteena onkin työelämälähtöisen koulutuksen kehittäminen.
Tutkimuksessa saatuja tietoja voidaan jatkossa hyödyntää ammatti opistojen opetuksen suunnitte-lussa.