Asiakasmielipiteiden kartoitus : Case: Työvalmennussäätiö Tekevä Tallilantien yksikkö
Hujanen, Hanna (2011)
Hujanen, Hanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249377
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249377
Tiivistelmä
Markkinointi on usein yrityksen eniten ulospäin näkyvä toiminto. Markkinoinnin perusteella ihmiset muodostavat käsityksensä yrityksestä ja sen tuotteista. Yrityksen markkinointi on paitsi perinteistä mainonta- ja myyntityötä, myös tuotekehittelyä, asiakkaiden tarpeiden ja ostamisen tutkimista, asiakassuhteiden luomista ja hoitamista sekä asiakkaiden tarpeiden tyydyttämistä. Asiakkaat ovat yrityksen markkinoinnin lähtökohta.
Tutkimuksen toimeksiantajana oli Työvalmennussätiö Tekevän Tallilantien yksikkö. Tavoitteena oli selvittää asiakkaiden mielipiteitä Tallilantien yksiköstä ostamista tuotteista ja palveluista, tuote- ja palveluvalikoiman tunnettuudesta, Tekevän käyttämästä hinnoittelusta, tuotteiden ja palveluiden laadusta, toimipisteen sijainnista ja mielipidettä Tekevästä yhteistyökumppanina. Tutkimuksen avulla oli tarkoitus lisätä säätiön asiakastuntemusta ja tarpeen mukaan tutkimuksen tuloksia voi hyödyntää myös mahdollista markkinointisuunnitelmaa laadittaessa.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisella menetelmällä ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin puhelinhaastatteluna toteutettua teemahaastattelua.
Tutkimuksen tuloksena kävi ilmi, ettei asiakkailla ollut kokonaiskuvaa Tekevä-Säätiön toiminnasta, tuotteista ja palveluista. Asiakkailla ei myöskään ollut välttämättä tietoa muista samassa toimipisteessä, Tallilantiellä, tarjolla olevista tuotteista ja palveluista. Tuotteiden ja työn laatuun tulee jatkossa kiinnittää huomiota ja pyrkiä minimoimaan laadun vaihtelut. Toimitusaikatauluihin asiakkaat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä. Hinnoittelun koettiin olevan asiakkaita tyydyttävää. Tekevä-Säätiö koettiin pääsääntöisesti hyväksi yhteistyökumppaniksi ja sen toimintaan oltiin pääsäätöisesti tyytyväisiä.
Tulevaisuudessa markkinointisuunnitelman laatiminen Tallilantien yksikölle olisi tarpeellinen.
Tutkimuksen toimeksiantajana oli Työvalmennussätiö Tekevän Tallilantien yksikkö. Tavoitteena oli selvittää asiakkaiden mielipiteitä Tallilantien yksiköstä ostamista tuotteista ja palveluista, tuote- ja palveluvalikoiman tunnettuudesta, Tekevän käyttämästä hinnoittelusta, tuotteiden ja palveluiden laadusta, toimipisteen sijainnista ja mielipidettä Tekevästä yhteistyökumppanina. Tutkimuksen avulla oli tarkoitus lisätä säätiön asiakastuntemusta ja tarpeen mukaan tutkimuksen tuloksia voi hyödyntää myös mahdollista markkinointisuunnitelmaa laadittaessa.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisella menetelmällä ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin puhelinhaastatteluna toteutettua teemahaastattelua.
Tutkimuksen tuloksena kävi ilmi, ettei asiakkailla ollut kokonaiskuvaa Tekevä-Säätiön toiminnasta, tuotteista ja palveluista. Asiakkailla ei myöskään ollut välttämättä tietoa muista samassa toimipisteessä, Tallilantiellä, tarjolla olevista tuotteista ja palveluista. Tuotteiden ja työn laatuun tulee jatkossa kiinnittää huomiota ja pyrkiä minimoimaan laadun vaihtelut. Toimitusaikatauluihin asiakkaat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä. Hinnoittelun koettiin olevan asiakkaita tyydyttävää. Tekevä-Säätiö koettiin pääsääntöisesti hyväksi yhteistyökumppaniksi ja sen toimintaan oltiin pääsäätöisesti tyytyväisiä.
Tulevaisuudessa markkinointisuunnitelman laatiminen Tallilantien yksikölle olisi tarpeellinen.