Ennaltaehkäisevä mielenterveystyö Karhulan yläkoulussa
Sunila, Riikka; Eerola, Minna (2011)
Sunila, Riikka
Eerola, Minna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249374
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkoituksena oli kartoittaa opettajien mielipiteitä ennaltaehkäisevästä mielenterveystyöstä Karhulan yläkoulussa. Tavoitteena oli saada tietää, millaisia nuorten mielenterveyteen vaikuttavia ongelmia opettajat kohtaavat työssään ja miten he työssään tukevat nuorten mielenterveyttä. Opinnäytetyö kuului lasten ja nuorten terveys- ja tapakasvatushankkeeseen (2007 - 2010) ja yhteistyökouluna tutkimuksessa on Karhulan yläkoulu.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusotetta. Tietoa kerättiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella, joka sisälsi 14 kysymystä ja niistä kolme oli avoimia. Kyselylomakkeen kysymykset muodostettiin teorian pohjalta ja kysely toteutettiin talvella 2010 - 2011. Karhulan yläkoulun 31 opettajasta 20 vastasi kyselyyn, joten vastausprosentti oli 64,5 %. Laadullinen aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla. Kyselyn tuloksilla haettiin tietoa yksittäisen koulun tilanteesta.
Tuloksien mukaan Karhulan yläkoulun opettajat kohtaavat työssään nuorten mielenterveyteen vaikuttavia ongelmia, mutta kokevat tietonsa ja taitonsa näiden tunnistamisessa puutteellisiksi. Ongelmiin puuttumista pidetään kaikkien yhteisenä asiana ja moniammatillisuus tuo turvaa ratkaisuihin. Tämä näkyi vastauksissa niin, että valtaosa vastanneista oli viimeisen vuoden aikana kääntynyt koulumaailman tahojen puoleen (mm. kuraattori, koulupsykologi, oppilashuoltoryhmä) ja yksittäisissä tapauksissa yhteydenottoja oli myös nuorisotoimeen, lastensuojeluun, perheneuvolaan ja poliisiin. Yksittäisenä puuttumista helpottavana asiana opettajat nostivat esiin ryhmäkokojen pienentämisen.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusotetta. Tietoa kerättiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella, joka sisälsi 14 kysymystä ja niistä kolme oli avoimia. Kyselylomakkeen kysymykset muodostettiin teorian pohjalta ja kysely toteutettiin talvella 2010 - 2011. Karhulan yläkoulun 31 opettajasta 20 vastasi kyselyyn, joten vastausprosentti oli 64,5 %. Laadullinen aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla. Kyselyn tuloksilla haettiin tietoa yksittäisen koulun tilanteesta.
Tuloksien mukaan Karhulan yläkoulun opettajat kohtaavat työssään nuorten mielenterveyteen vaikuttavia ongelmia, mutta kokevat tietonsa ja taitonsa näiden tunnistamisessa puutteellisiksi. Ongelmiin puuttumista pidetään kaikkien yhteisenä asiana ja moniammatillisuus tuo turvaa ratkaisuihin. Tämä näkyi vastauksissa niin, että valtaosa vastanneista oli viimeisen vuoden aikana kääntynyt koulumaailman tahojen puoleen (mm. kuraattori, koulupsykologi, oppilashuoltoryhmä) ja yksittäisissä tapauksissa yhteydenottoja oli myös nuorisotoimeen, lastensuojeluun, perheneuvolaan ja poliisiin. Yksittäisenä puuttumista helpottavana asiana opettajat nostivat esiin ryhmäkokojen pienentämisen.