Kiinan kulttuurin merkitys laadunhallintajärjestelmän käyttöönotossa
Tuominen, Sanna-Kaisa (2011)
Lataukset:
Tuominen, Sanna-Kaisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249363
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249363
Tiivistelmä
Opinnäytetyön ja laadunhallintajärjestelmän käyttöönottoprojektin toimeksiantaja FluidHouse Oy on automaation, hydrauliikan ja öljyvoitelun järjestelmärakentaja, joka tarjoaa älykkäitä ja ympäris-töystävällisiä automaatioratkaisuja asiakkaiden tarpeisiin perustuen.
Opinnäytetyössä tutkittiin Kiinan kulttuurin merkitystä suomalaisen yrityksen laajentaessa laadun-hallintajärjestelmän sen kiinalaiseen tytäryhtiöön. Opinnäytetyön tavoitteena on käsitellä suomalai-sen ja suomalaisomistuksessa olevien kiinalaisten yrityksien eroavaisuuksia ja tutkia laadunhallinta-järjestelmän käyttöönoton haasteita. Tutkimus toteutettiin tekemällä ensimmäiseksi FluidHouse (Shanghai) Co., Ltd:n ja FluidHouse Oy:n työntekijöille laatuajattelua käsittelevä kysely. Kyselyn jälkeen haastateltiin suomalaisia ja kiinalaisia laatupäälliköitä, jotka ovat osallistuneet laadunhallin-tajärjestelmän käyttöönottovaiheeseen. Lisäksi opinnäytetyön tekijä havainnoi kiinalaisia työntekijöitä työssään viiden viikon ajan Kiinassa.
Tutkimustuloksista selviää, että molemmissa maissa, Suomessa ja Kiinassa uusien toimintatapojen käyttöönotto on haastavinta. Varsinkin Kiinassa, jossa henkilöstö ei ole valmis tekemään lisätöitä ilman rahallista hyötyä. Erovaisuuksia näiden maiden välillä on henkilöstön sitouttamisessa, toimintojen toteutuksessa ja valvomisessa, palkitsemisjärjestelmissä sekä viestimistavoissa. ISO 9001 -laadunhallintajärjestelmä ei ole tunnettu kiinalaisten työntekijöiden keskuudessa eikä laatu terminä ja käytäntönä ole juurtunut yrityksien sisälle yhtä syvälle kuin Suomessa. Yrityksen tarvitsee seurata tuotannon toteutumista ja panostaa laaduntarkkailijoihin ylläpitääkseen länsimaalaisen hyväksyttävän laadun.
Tutkimustuloksena syntyneitä Kiinan laadunhallintajärjestelmän käyttöönoton toimintamallia ja laatukoulutussisältöä on mahdollista hyödyntää myös muiden yritysten laadunhallintajärjestelmien käyttöönotossa.
Opinnäytetyössä tutkittiin Kiinan kulttuurin merkitystä suomalaisen yrityksen laajentaessa laadun-hallintajärjestelmän sen kiinalaiseen tytäryhtiöön. Opinnäytetyön tavoitteena on käsitellä suomalai-sen ja suomalaisomistuksessa olevien kiinalaisten yrityksien eroavaisuuksia ja tutkia laadunhallinta-järjestelmän käyttöönoton haasteita. Tutkimus toteutettiin tekemällä ensimmäiseksi FluidHouse (Shanghai) Co., Ltd:n ja FluidHouse Oy:n työntekijöille laatuajattelua käsittelevä kysely. Kyselyn jälkeen haastateltiin suomalaisia ja kiinalaisia laatupäälliköitä, jotka ovat osallistuneet laadunhallin-tajärjestelmän käyttöönottovaiheeseen. Lisäksi opinnäytetyön tekijä havainnoi kiinalaisia työntekijöitä työssään viiden viikon ajan Kiinassa.
Tutkimustuloksista selviää, että molemmissa maissa, Suomessa ja Kiinassa uusien toimintatapojen käyttöönotto on haastavinta. Varsinkin Kiinassa, jossa henkilöstö ei ole valmis tekemään lisätöitä ilman rahallista hyötyä. Erovaisuuksia näiden maiden välillä on henkilöstön sitouttamisessa, toimintojen toteutuksessa ja valvomisessa, palkitsemisjärjestelmissä sekä viestimistavoissa. ISO 9001 -laadunhallintajärjestelmä ei ole tunnettu kiinalaisten työntekijöiden keskuudessa eikä laatu terminä ja käytäntönä ole juurtunut yrityksien sisälle yhtä syvälle kuin Suomessa. Yrityksen tarvitsee seurata tuotannon toteutumista ja panostaa laaduntarkkailijoihin ylläpitääkseen länsimaalaisen hyväksyttävän laadun.
Tutkimustuloksena syntyneitä Kiinan laadunhallintajärjestelmän käyttöönoton toimintamallia ja laatukoulutussisältöä on mahdollista hyödyntää myös muiden yritysten laadunhallintajärjestelmien käyttöönotossa.