Alustatekniikan ja turvallisuuden kehitys 50-vuodena aikana : Mercedes Benz
Siljander, Timo (2011)
Siljander, Timo
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249356
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, mihin suuntaan henkilöautojen alustatekniikka on edennyt vii-meisen viidenkymmenen vuoden aikana. Tavoitteena oli selvittää syy, minkä vuoksi autoa on kehitetty juuri tähän suuntaan. Lisäksi tavoitteena oli selvittää auton alustatekniikan toimintaa itselleni hieman pidemmälle kuin ammattikorkeakoulun opintosuunnitelma on antanut opettaa.
Työssä käytiin läpi alustatekniikkaan liittyvät keskeiset käsitteet, kerrottiin Hunter 4 -pyöräsuuntauslaitteen toiminta pyöränkulmien mittauksen osalta ja esiteltiin kahden vertailtavan auton alustatekniikka. Työssä ei ollut tarkoitus perehtyä pyöränkulmien säätötapahtumaan, vaan lähinnä pyöränkulmien teoreettiseen vaikutukseen auton ajettavuuteen ja hallittavuuteen.
Kahdesta vertailtavasta autosta mitattiin pyöränkulmat erilaisissa joustotilanteissa ja selvitettiin jousituksen ominaisvärähtelytaajuus. Työssä pyrittiin myös pysymään normaalia ajotilannetta vastaavissa tilanteissa, joten esimerkiksi pyöränkulmien muutoksia auton liukumisen rajalla ei ole käsitelty.
Tuloksena työstä tuli kuvaajia, joista selviää pyöränkulmamuutokset eri joustotilanteessa. Tuloksilla pystyy karkeasti mallintamaan auton käyttäytymistä todellisissa ajotilanteissa.
Työssä käytiin läpi alustatekniikkaan liittyvät keskeiset käsitteet, kerrottiin Hunter 4 -pyöräsuuntauslaitteen toiminta pyöränkulmien mittauksen osalta ja esiteltiin kahden vertailtavan auton alustatekniikka. Työssä ei ollut tarkoitus perehtyä pyöränkulmien säätötapahtumaan, vaan lähinnä pyöränkulmien teoreettiseen vaikutukseen auton ajettavuuteen ja hallittavuuteen.
Kahdesta vertailtavasta autosta mitattiin pyöränkulmat erilaisissa joustotilanteissa ja selvitettiin jousituksen ominaisvärähtelytaajuus. Työssä pyrittiin myös pysymään normaalia ajotilannetta vastaavissa tilanteissa, joten esimerkiksi pyöränkulmien muutoksia auton liukumisen rajalla ei ole käsitelty.
Tuloksena työstä tuli kuvaajia, joista selviää pyöränkulmamuutokset eri joustotilanteessa. Tuloksilla pystyy karkeasti mallintamaan auton käyttäytymistä todellisissa ajotilanteissa.