"Mitä jos päiväkodissanne olisi oma muskari?" : Pohdintaa muskarin mahdollisuuksista päiväkodissa esimerkkinä Tammelan alueen päiväkodit
Puhtila, Katriina (2011)
Puhtila, Katriina
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249351
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249351
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli pohtia muskaritoiminnan yhdistämistä osaksi tavallisen päiväkodin arkea. Kartoitin tällaisen toiminnan edellytyksiä ja siihen liittyviä toiveita keräämällä kyselyaineiston eräistä Tammelan alueen päiväkodeista.
Pyrin selvittämään lasten vanhempien tietoisuutta musiikin harrastamisen mahdollisuuksista ja päiväkodeissa työssä olevien henkilöiden ajatuksia tällaisesta toiminnasta. Täydensin syntynyttä kuvaa haastattelemalla ammattikorkeakoulun musiikkialan opiskelijaa, joka oli työskennellyt päiväkodeissa muskariopettajana.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kiinnostusta tällaiseen toimintaan on sekä vanhemmilla että päiväkotien hoitohenkilökunnalla. Tälläisesta toiminnasta ei kuitenkaan ole saatavilla tarpeeksi tietoa. Toimintaan sopivat tilat ja soittimet kuitenkin löytyivät monista päiväkodeista, ja hoitohenkilökunta asennoitui ajatukseen musiikkitoiminnan lisäämisestä myönteisesti. Myös ajankohtainen kirjallisuus musiikin merkityksestä lapsen kehityksen ja hyvinvoinnin tukena perustelee tällaisen toiminnan tärkeyttä. Kysymys on vain siitä, miten se käytännössä organisoitaisiin.
Pyrin selvittämään lasten vanhempien tietoisuutta musiikin harrastamisen mahdollisuuksista ja päiväkodeissa työssä olevien henkilöiden ajatuksia tällaisesta toiminnasta. Täydensin syntynyttä kuvaa haastattelemalla ammattikorkeakoulun musiikkialan opiskelijaa, joka oli työskennellyt päiväkodeissa muskariopettajana.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kiinnostusta tällaiseen toimintaan on sekä vanhemmilla että päiväkotien hoitohenkilökunnalla. Tälläisesta toiminnasta ei kuitenkaan ole saatavilla tarpeeksi tietoa. Toimintaan sopivat tilat ja soittimet kuitenkin löytyivät monista päiväkodeista, ja hoitohenkilökunta asennoitui ajatukseen musiikkitoiminnan lisäämisestä myönteisesti. Myös ajankohtainen kirjallisuus musiikin merkityksestä lapsen kehityksen ja hyvinvoinnin tukena perustelee tällaisen toiminnan tärkeyttä. Kysymys on vain siitä, miten se käytännössä organisoitaisiin.