Miljömedvetenhet bland turister : värderingars och attityders inverkan på miljöbeteendet
Bertlin, Jannika (2011)
Bertlin, Jannika
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249350
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249350
Tiivistelmä
Lärdomsprovets huvudsyfte är att undersöka vilka faktorer som påverkar turisternas miljöbeteende. De faktorer som undersöks är miljövärderingar, ansvarskänsla för miljön samt miljökunskap. Dessutom strävar arbetet till att ta reda på om demografiska faktorer har någon inverkan på attityderna gentemot miljön och på miljöbeteendet samt att undersöka om miljöbeteendet hemma återspeglas i beteendet under resan. I den teoretiska delen behandlas miljöns betydelse för turismen, turismens inverkan på miljön, begreppet hållbar turism samt turisternas roll i utvecklingen av en hållbar turism. Vidare presenteras också de beteendeteorier som undersökningen grundar sig på. Lärdomsprovets empiriska del genomfördes som en kvantitativ enkät-undersökning som delades ut till 65 busscharterresenärer och 40 övriga turister. Sammanlagt besvarades 72 enkäter. Resultatet visar att värderingar, ansvarskänsla och kunskap endast förklarar en liten del av miljöbeteendet. Av dessa faktorer har miljövärderingar starkast inverkan på miljöbeteendet hemma, medan beteendet under resan påverkas starkast av miljökunskap. Resultatet visar också att utbildning är den bakgrundsfaktor som har störst inverkan på attityder och beteende. Könet har en ytterst liten betydelse, medan åldern inte har någon signifikant betydelse alls. Sambandet mellan miljöbeteendet hemma och under resan visade sig vara starkt, vilket betyder att de som beter sig miljövänligt hemma också agerar miljövänligt under resan. The main purpose of this thesis is to identify the factors that influence the environmental behaviour of tourists. The factors that are studied are environmental values, responsibility feelings and environmental knowledge. Other aims for the thesis are to find out whether demographic factors affect environmental attitudes and environmental behaviour, and also to study whether the environmental behaviour at home is reflected in the behaviour while travelling. The theoretical framework provides a basis for understanding the importance of the environment for tourism, the environmental impacts of tourism, sustainable tourism and the role of tourists in the sustainable tourism development. The behavioural theories that the study is based upon are also presented. The empirical part of the thesis was conducted as a quantitative survey using questionnaires. The questionnaires were sent to 65 tourists that were travelling with charter busses and to 40 other kinds of tourists. A total of 72 questionnaires were answered. The results reveal that values, responsibility feelings and knowledge only predict a small part of the environmental behaviour. Out of the studied factors the environmental values have the strongest impact on the environmental behaviour at home, while the behaviour during a trip is strongest affected by environmental knowledge. The results further show that education has the largest influence on attitudes and behaviour. Sex has a very small influence, while age has no influence at all. The correlation between the environmental behaviour at home and while travelling is very strong, which means that those who behave in an environmental friendly way at home also behave in the same way during a trip.