Mielikuvatutkimus Imatran Kylpylän kokouspalveluista
Wilska, Liisa (2011)
Wilska, Liisa
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249337
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249337
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli tutkia Imatran Kylpylä Oy:n toimeksiantona, minkälaisia yleisiä käsityksiä ja mielikuvia yrityksestä on muodostunut kokouspalveluja tarjoavana organisaationa. Tutkimusky-symyksenä esitettiin, onko olemassa yleisiä mielikuvia Imatran Kylpylästä kokouspaikkana ja millaisia ne ovat. Lisäksi selvitettiin palvelun laatuodotuksia, tunnettuuden tasoa ja markkinointiviestintää.
Tutkimuksella kerättiin toimeksiantajalle tietoa, mistä löytyvät potentiaalisimmat asiakkaat ja miten hei-dän mielikuviinsa olisi tehokkainta vaikuttaa. Tutkimuksesta saatuja tietoja halutaan hyödyntää paran-tamalla ongelmakohtia sekä kehittämällä tuotteiden ja palveluiden laatua ja ohjelmatarjonnan monipuoli-suutta.
Teoriaosuudessa käsitellään toimeksiantajan taustaa ja kerrotaan imagon ja mielikuvien syntymisestä sekä viestinnän merkityksestä mielikuviin. Tutkimus toteutettiin pääsääntöisesti kvantitatiivisena loma-kekyselynä, jossa oli myös kvalitatiivista aineistoa. Avointen kysymysten kautta oli tarkoitus saada nä-kökulmia ja enemmän esille vastaajien mielipiteitä ja toiveita.
Kysely suoritettiin satunnaisotantana harkinnanvaraiselle kohderyhmälle Kotka-Haminan, Kouvolan, Lahden, Mikkelin ja Joensuun seutukuntien yrityksille, yhteisöille ja järjestöille 28.2.2011 – 15.3.2011 väli-senä aikana, joiden yhteisöjen koko oli vähintään 30 henkilöä. Lomake lähetettiin 560 vastaanottajan säh-köpostiin, joista 118 vastasi kyselyyn. Kysely toteutettiin Webropol-ohjelmalla. Kyselykaavake luotiin niin, ettei tuloksia tarvinnut ristiintaulukoida tai suodattaa, jotta tutkimuksen päätavoitteet nousisivat esille. Ristiintaulukointia käytettiin tutkimuksessa kuitenkin hyväksi, kun toimeksiantajalle kerättiin tietoa potentiaalisimmista asiakkaista.
Tulosten perusteella Imatran Kylpylälle laadittiin kehitysehdotelmia viestinnän ja markkinoinnin lisää-miseksi. Yhtenä niistä kehotettiin mainonnan ja näkyvyyden lisäämistä potentiaaliselle alueelle eri me-dioiden kautta sekä uusien palveluesitteiden tuottaminen kohdennetuille asiakasryhmille.
Tutkimuksella kerättiin toimeksiantajalle tietoa, mistä löytyvät potentiaalisimmat asiakkaat ja miten hei-dän mielikuviinsa olisi tehokkainta vaikuttaa. Tutkimuksesta saatuja tietoja halutaan hyödyntää paran-tamalla ongelmakohtia sekä kehittämällä tuotteiden ja palveluiden laatua ja ohjelmatarjonnan monipuoli-suutta.
Teoriaosuudessa käsitellään toimeksiantajan taustaa ja kerrotaan imagon ja mielikuvien syntymisestä sekä viestinnän merkityksestä mielikuviin. Tutkimus toteutettiin pääsääntöisesti kvantitatiivisena loma-kekyselynä, jossa oli myös kvalitatiivista aineistoa. Avointen kysymysten kautta oli tarkoitus saada nä-kökulmia ja enemmän esille vastaajien mielipiteitä ja toiveita.
Kysely suoritettiin satunnaisotantana harkinnanvaraiselle kohderyhmälle Kotka-Haminan, Kouvolan, Lahden, Mikkelin ja Joensuun seutukuntien yrityksille, yhteisöille ja järjestöille 28.2.2011 – 15.3.2011 väli-senä aikana, joiden yhteisöjen koko oli vähintään 30 henkilöä. Lomake lähetettiin 560 vastaanottajan säh-köpostiin, joista 118 vastasi kyselyyn. Kysely toteutettiin Webropol-ohjelmalla. Kyselykaavake luotiin niin, ettei tuloksia tarvinnut ristiintaulukoida tai suodattaa, jotta tutkimuksen päätavoitteet nousisivat esille. Ristiintaulukointia käytettiin tutkimuksessa kuitenkin hyväksi, kun toimeksiantajalle kerättiin tietoa potentiaalisimmista asiakkaista.
Tulosten perusteella Imatran Kylpylälle laadittiin kehitysehdotelmia viestinnän ja markkinoinnin lisää-miseksi. Yhtenä niistä kehotettiin mainonnan ja näkyvyyden lisäämistä potentiaaliselle alueelle eri me-dioiden kautta sekä uusien palveluesitteiden tuottaminen kohdennetuille asiakasryhmille.