Tietokonegrafiikan illuusio : Illusion of CGI
Heiskanen, Antti (2011)
Heiskanen, Antti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249325
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249325
Tiivistelmä
Kohtaamme tietokoneella tehtyä grafiikkaa joka päivä arkielämässämme ilman, että välttämättä edes huomaamme sitä. Mainoksissa, elokuvissa ja kaikenlaisissa muissa videoissa on paljon efektejä, jotka on kaikki tehty tietokoneella. Tietokonegrafiikka voi vastata niin suurelta osin todellisuutta, että tämän tapaisella grafiikalla voidaan luoda illuusio siitä, että se todella kuuluisi todellisuuteen. Insinöörityöni tavoitteena on selvittää mitä tarvitaan siihen, jos halutaan ylläpitää tätä illuusiota realismista näissä tietokonegrafiikoissa.
On monia mekanismeista, joilla voi parantaa tietokonegrafiikoiden ulkonäköä ja tehdä niistä enemmän reaalimaailmaa vastaavia. Matte painting -tekniikka on muun muassa yksi niistä. Ajateltaessa tarkkaa reaalimaailman mallintamista, täytyy myös ottaa huomioon monia 3D-malleihin vaikuttavia tekijöitä. Näitä ovat esimerkiksi tarpeeksi suuri polygonimäärä, tekstuurien laatu sekä oikea objektien valaiseminen. Tulen käsittelemään insinöörityöni teoriaosuudessa kaikki nämä eri osa-alueet, mitkä vaikuttavat realistisen tietokonegrafiikan tekemiseen.
Teoriaan liittyviä asioita tutkin tarkemmin konkreettisella esimerkkivideolla, jota tehdessäni selvitän miten realistista tietokonegrafiikkaa todella oikeasti tehdään. Tässä demovideossani on kolme erilaista esimerkkiä tekniikoista, joiden avulla pystytään liittämään omia tietokoneella luotuja objekteja muokkaamattomiin raakamateriaalivideoihin.
Demovideota tehdessäni huomasin, että fotorealistista 3D-grafiikkaa pystytään aikaansaamaan vasta erittäin pitkän ja hankalan valmistusprosessin jälkeen, eikä lopputulos välttämättä sittenkään ole täydellinen. Tämäntapaisen tietokonegrafiikan tekeminen on myös todella kallista, ja siksi niiden tekeminen varmasti keskittyykin suurille tuotantoyhtiöille, koska ainoastaan heillä on tarvittavat resurssit tehdä realistista tietokonegrafiikkaa.
On monia mekanismeista, joilla voi parantaa tietokonegrafiikoiden ulkonäköä ja tehdä niistä enemmän reaalimaailmaa vastaavia. Matte painting -tekniikka on muun muassa yksi niistä. Ajateltaessa tarkkaa reaalimaailman mallintamista, täytyy myös ottaa huomioon monia 3D-malleihin vaikuttavia tekijöitä. Näitä ovat esimerkiksi tarpeeksi suuri polygonimäärä, tekstuurien laatu sekä oikea objektien valaiseminen. Tulen käsittelemään insinöörityöni teoriaosuudessa kaikki nämä eri osa-alueet, mitkä vaikuttavat realistisen tietokonegrafiikan tekemiseen.
Teoriaan liittyviä asioita tutkin tarkemmin konkreettisella esimerkkivideolla, jota tehdessäni selvitän miten realistista tietokonegrafiikkaa todella oikeasti tehdään. Tässä demovideossani on kolme erilaista esimerkkiä tekniikoista, joiden avulla pystytään liittämään omia tietokoneella luotuja objekteja muokkaamattomiin raakamateriaalivideoihin.
Demovideota tehdessäni huomasin, että fotorealistista 3D-grafiikkaa pystytään aikaansaamaan vasta erittäin pitkän ja hankalan valmistusprosessin jälkeen, eikä lopputulos välttämättä sittenkään ole täydellinen. Tämäntapaisen tietokonegrafiikan tekeminen on myös todella kallista, ja siksi niiden tekeminen varmasti keskittyykin suurille tuotantoyhtiöille, koska ainoastaan heillä on tarvittavat resurssit tehdä realistista tietokonegrafiikkaa.