Tanssin ammatillinen koulutus Suomessa ja Portugalissa
Sallinen, Katja (2011)
Sallinen, Katja
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249313
Tiivistelmä
Tämä kirjallinen tutkielma on osa Turun ammattikorkeakoulun tanssinopettajan (AMK) tutkintoon sisältyvää opinnäytetyökokonaisuutta. Taiteellinen osa opinnäytetyöstä on koreografia Glosa – sanomisen vaikeus. Koreografia on tehty kolmelle Taideakatemian opiskelijalle.
Tutkielma käsittelee tanssin ammatillista koulutusta Suomessa ja Portugalissa. Tutkielmassa esitellään tanssin koulutusjärjestelmää molemmissa maissa, sekä keskitytään tarkastelemaan yksityiskohtaisemmin Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemiaa sekä Escola Superior de Danca -koulua Lissabonissa. Lähteinä tutkielmassa käytetään julkaistua kirjallista lähdeaineistoa, tutkielman kirjoittajan laatimaa kyselylomaketta molempien koulujen opiskelijoille sekä kahden Escola Superior de Danca -koulun opettajan haastattelua. Tutkielman tarkoituksena ei ole vertailla kouluja keskenään, vaan selvittää opiskelijoiden mielipiteitä ja ajatuksia kouluistaan.
Kirjoittaja pohtii tutkielmassaan käsitettä ”ihanteellinen tanssialan ammattilainen”. Tutkielmassa selvitetään millaisia henkisiä ja fyysisiä ominaisuuksia tanssin alalla toimivalla ammattilaisella tulisi olla. Lisäksi pohditaan tanssin kentän arvostusta ja työllisyystilannetta molemmissa maissa. Kirjoittaja päätyy tutkielmassaan lopputulokseen, jonka mukaan taloudelliset vaikeudet molemmissa maissa vaikuttavat negatiivisesti sekä tanssin koulutukseen että ammattilaisten työllistymiseen.
Tutkielma käsittelee tanssin ammatillista koulutusta Suomessa ja Portugalissa. Tutkielmassa esitellään tanssin koulutusjärjestelmää molemmissa maissa, sekä keskitytään tarkastelemaan yksityiskohtaisemmin Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemiaa sekä Escola Superior de Danca -koulua Lissabonissa. Lähteinä tutkielmassa käytetään julkaistua kirjallista lähdeaineistoa, tutkielman kirjoittajan laatimaa kyselylomaketta molempien koulujen opiskelijoille sekä kahden Escola Superior de Danca -koulun opettajan haastattelua. Tutkielman tarkoituksena ei ole vertailla kouluja keskenään, vaan selvittää opiskelijoiden mielipiteitä ja ajatuksia kouluistaan.
Kirjoittaja pohtii tutkielmassaan käsitettä ”ihanteellinen tanssialan ammattilainen”. Tutkielmassa selvitetään millaisia henkisiä ja fyysisiä ominaisuuksia tanssin alalla toimivalla ammattilaisella tulisi olla. Lisäksi pohditaan tanssin kentän arvostusta ja työllisyystilannetta molemmissa maissa. Kirjoittaja päätyy tutkielmassaan lopputulokseen, jonka mukaan taloudelliset vaikeudet molemmissa maissa vaikuttavat negatiivisesti sekä tanssin koulutukseen että ammattilaisten työllistymiseen.