Minä mediatanssija? : erikoiskoulutusluokkalaisten tanssi-ihanteet ja minäkuva tanssitaiteen perusopetuksessa
Lähteenmäki, Carita (2011)
Lähteenmäki, Carita
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105239230
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105239230
Tiivistelmä
Tämä kirjallinen tutkielma on osa Turun ammattikorkeakoulun tanssinopettajan (AMK) tutkintoon sisältyvää opinnäytetyökokonaisuutta. Taiteellinen osa opinnäytetyöstä on koreografia Lähelle lausuttua. Kirjallinen osa on tutkielma tanssia erikoiskoulutusluokalla harrastavien nuorten ihanteista, minäkuvasta ja mediakäyttäytymisestä. Aineistona käytetään teoreettista tietoa mediapsykologiasta, 35 tanssinoppilaan kyselylomakevastaukset sekä kolmen tanssinopettajaopiskelijan sähköpostikysely ja yhden tanssinopiskelijan haastattelu. Mediapsykologian teoriaa hyödynnetään tutkielman kyselyiden ja haastattelujen analysoinnissa. Tutkielmassa on määritelty ihanteellinen tanssija käyttäen apuna tanssitaiteen perusopetuksen tavoitteita.
Tutkielmassa selvitetään nuorten tanssinharrastajien käsitystä ihanteellisesta tanssijasta ja pohditaan nuorten minäkuvan suhdetta heidän ihanteisiinsa. Tutkielman mukaan nuoret tanssinharrastajat liittävät ihanteellisen tanssijan määrittelyyn tunneperäisiä ja itsetuntoon liittyviä käsityksiä. Ihanteellisen tanssijan määrittelyssä on havaittavissa eroavaisuutta nuorten tanssinharrastajien ja ammattiopiskelijoiden välillä. Fyysinen minäkuva on tutkielman mukaan suurimmalla osalla kyselyyn vastanneista nuorista tanssinharrastajista hyvä, mutta joitakin itsetunto-ongelmia on mm. oppilailla, jotka ovat valinneet itsensä omaksi ihanteekseen.
Tutkielmassa tarkastellaan nuorten tanssinharrastajien ihannevalintoja ja syitä ihannointiin. Suurimpia ihanteita ovat oma tanssinopettaja ja oman tanssikoulun toiset oppilaat. Näiden lisäksi mediaesitysten tanssiryhmiä ja tanssialan julkisuuden henkilöitä ihaillaan ja käytetään motivaation lähteinä tekniikkaharjoittelussa. Suurinta medianäkyvyyttä tutkielman käsittelemistä tanssilajeista saavat nuorten keskuudessa muoti-ilmiöksi muodostuneet katutanssilajit.
Nuorten tanssinharrastajien mediakäyttäytyminen on tutkielman mukaan suhteellisen kriittistä. Nuorten käyttämä aika mediasta löytyvän tanssitiedon tarkasteluun on kuitenkin rajoittunutta. Tutkielman tulosten mukaan mediakasvatuksen lisääminen tanssikouluihin tukisi nuorten tanssinharrastajien identiteetin ja minäkuvan kehitystä.
Tutkielmassa selvitetään nuorten tanssinharrastajien käsitystä ihanteellisesta tanssijasta ja pohditaan nuorten minäkuvan suhdetta heidän ihanteisiinsa. Tutkielman mukaan nuoret tanssinharrastajat liittävät ihanteellisen tanssijan määrittelyyn tunneperäisiä ja itsetuntoon liittyviä käsityksiä. Ihanteellisen tanssijan määrittelyssä on havaittavissa eroavaisuutta nuorten tanssinharrastajien ja ammattiopiskelijoiden välillä. Fyysinen minäkuva on tutkielman mukaan suurimmalla osalla kyselyyn vastanneista nuorista tanssinharrastajista hyvä, mutta joitakin itsetunto-ongelmia on mm. oppilailla, jotka ovat valinneet itsensä omaksi ihanteekseen.
Tutkielmassa tarkastellaan nuorten tanssinharrastajien ihannevalintoja ja syitä ihannointiin. Suurimpia ihanteita ovat oma tanssinopettaja ja oman tanssikoulun toiset oppilaat. Näiden lisäksi mediaesitysten tanssiryhmiä ja tanssialan julkisuuden henkilöitä ihaillaan ja käytetään motivaation lähteinä tekniikkaharjoittelussa. Suurinta medianäkyvyyttä tutkielman käsittelemistä tanssilajeista saavat nuorten keskuudessa muoti-ilmiöksi muodostuneet katutanssilajit.
Nuorten tanssinharrastajien mediakäyttäytyminen on tutkielman mukaan suhteellisen kriittistä. Nuorten käyttämä aika mediasta löytyvän tanssitiedon tarkasteluun on kuitenkin rajoittunutta. Tutkielman tulosten mukaan mediakasvatuksen lisääminen tanssikouluihin tukisi nuorten tanssinharrastajien identiteetin ja minäkuvan kehitystä.