Tilitoimiston kuukausittaisen asiakasraportoinnin kehittäminen
Vartiainen, Petteri; Mäntylä, Antti (2011)
Vartiainen, Petteri
Mäntylä, Antti
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105239189
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105239189
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön lähtökohtana on jokin kehittämistehtävä. Tämän työn kehittämistehtäväksi muodostui toimeksiantajayrityksen kuukausittaisen asiakasraportoinnin kehittäminen. Työn tukena käytettiin tilastollista tutkimusta selvittämään asiakkaiden tarpeita ja mieltymyksiä asiakasraportoinnin suhteen. Toimeksiantaja on Oulun alueella toimiva auktorisoitu tilitoimisto. Tilitoimiston asiakaskuntaan kuuluu monia eri toimialan sekä yhtiömuodon yrityksiä. Alan kehittyessä toimeksiantaja halusi päivittää omaa kuukausittaista asiakasraportointia.
Työn tavoitteena oli kehittää tilitoimiston kuukausittaista asiakasraportointia asiakkaiden halujen sekä tarpeiden mukaiseksi. Myös toimeksiantajan ja opinnäytetyön tekijöiden kokemukset alalta otettiin suunnittelussa huomioon.
Tietoperustassa hyödynnettiin taloushallinnon alan, varsinkin pk-yritysten raportointiin viittaavaa lähdekirjallisuutta sekä ammattilehtien artikkeleita. Myös kirjanpitolaki sekä – asetus olivat suuressa roolissa työtämme. Toimeksiantajan raportoinnin nykytilan kuvauksessa suurena apuna oli yrityksen toimitusjohtaja. Kehittämistehtävässä hyödynnettiin tilastollista tutkimusta, jonka tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajan asiakkaiden tarpeita ja mieltymyksiä kuukausittaisen asiakasraportoinnin suhteen.
Työn tuloksena saatiin selvitettyä toimeksiantajalle, mitä uudet raporttimallit sisältäisivät ja millaisia raporttikäytäntöjä tulisi jatkossa soveltaa. Toimeksiantaja itse kehittää raporttimallit tietojärjestelmäänsä eli Econet Pro – kirjanpito-ohjelmaan.
Opinnäytetyön tekeminen osoitti, kuinka monipuolisia yrityksen talouden tilaa kuvastavia raportteja on olemassa, ja miten tärkeää yrityksen johdon olisi seurata niitä päätöksien tukena. Jatkokehityshaasteena on raporttimallien kehitys tästä pisteestä käytäntöön asti ja raporttien lukemista ja ymmärtämistä varten olevan ohjeen tekeminen.
Työn tavoitteena oli kehittää tilitoimiston kuukausittaista asiakasraportointia asiakkaiden halujen sekä tarpeiden mukaiseksi. Myös toimeksiantajan ja opinnäytetyön tekijöiden kokemukset alalta otettiin suunnittelussa huomioon.
Tietoperustassa hyödynnettiin taloushallinnon alan, varsinkin pk-yritysten raportointiin viittaavaa lähdekirjallisuutta sekä ammattilehtien artikkeleita. Myös kirjanpitolaki sekä – asetus olivat suuressa roolissa työtämme. Toimeksiantajan raportoinnin nykytilan kuvauksessa suurena apuna oli yrityksen toimitusjohtaja. Kehittämistehtävässä hyödynnettiin tilastollista tutkimusta, jonka tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajan asiakkaiden tarpeita ja mieltymyksiä kuukausittaisen asiakasraportoinnin suhteen.
Työn tuloksena saatiin selvitettyä toimeksiantajalle, mitä uudet raporttimallit sisältäisivät ja millaisia raporttikäytäntöjä tulisi jatkossa soveltaa. Toimeksiantaja itse kehittää raporttimallit tietojärjestelmäänsä eli Econet Pro – kirjanpito-ohjelmaan.
Opinnäytetyön tekeminen osoitti, kuinka monipuolisia yrityksen talouden tilaa kuvastavia raportteja on olemassa, ja miten tärkeää yrityksen johdon olisi seurata niitä päätöksien tukena. Jatkokehityshaasteena on raporttimallien kehitys tästä pisteestä käytäntöön asti ja raporttien lukemista ja ymmärtämistä varten olevan ohjeen tekeminen.