Kauppaedustusliikkeen perustaminen
Korhonen, Markku (2011)
Korhonen, Markku
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105239175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105239175
Tiivistelmä
Työn taustana oli tekijän henkilökohtainen mielenkiinto yrittäjyyttä ja kauppaedustajan tehtäviä kohtaan. Työn tavoitteena oli selvittää, kuinka kauppaedustusyritys perustetaan, miten hankitaan päämiehiä, mitkä ovat kauppaedustajan ja päämiehen vastuut ja velvollisuudet sekä kuinka laaditaan edustussopimus.
Työn keskeinen sisältö muodostui tekijän kokemuksista, yrityksen myyntibudjetista ja yrityksen kustannusten selvittämisestä. Työn lähdeaineistona käytettiin alan kirjallisuutta, asiantuntija-aineistoja ja alaan liittyviä internet-aineistoja.
Työn menetelminä käytettiin kokemusten ja laskelmien analysointia sekä kustannusten ja tulojen arviointia.
Työn tuloksena syntyi selvitys siitä, mitä kauppaedustusyrityksen perustaminen ja kannattava toiminta vaatii sekä miten laaditaan edustussopimus ja mitä on huomioitava yritysmuodon valinnassa.
Tuloksista tehty päätelmä on, että kannattaa hyödyntää asiantuntijoita yrityksen perustamisen eri vaiheissa ja hyvän edustussopimuksen laatimisessa. Kannatava liiketoiminta edellyttää hyviä yhteistyöverkostoja päämiesten ja asiakkaiden kanssa lisäksi useampi päämies parantaa mahdollisuuksia parempiin ansioihin.
Työn keskeinen sisältö muodostui tekijän kokemuksista, yrityksen myyntibudjetista ja yrityksen kustannusten selvittämisestä. Työn lähdeaineistona käytettiin alan kirjallisuutta, asiantuntija-aineistoja ja alaan liittyviä internet-aineistoja.
Työn menetelminä käytettiin kokemusten ja laskelmien analysointia sekä kustannusten ja tulojen arviointia.
Työn tuloksena syntyi selvitys siitä, mitä kauppaedustusyrityksen perustaminen ja kannattava toiminta vaatii sekä miten laaditaan edustussopimus ja mitä on huomioitava yritysmuodon valinnassa.
Tuloksista tehty päätelmä on, että kannattaa hyödyntää asiantuntijoita yrityksen perustamisen eri vaiheissa ja hyvän edustussopimuksen laatimisessa. Kannatava liiketoiminta edellyttää hyviä yhteistyöverkostoja päämiesten ja asiakkaiden kanssa lisäksi useampi päämies parantaa mahdollisuuksia parempiin ansioihin.