Aikuisen hoitoelvytys ja sairaanhoitajien osaaminen
Leppänen, Minna (2011)
Leppänen, Minna
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105239172
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105239172
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää sairaanhoitajien elvytysosaamista ja hyvää aikuisen hoitoelvytystä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli koota ajankohtaista, tutkittua tietoa aiheesta, jota voitaisiin myöhemmin käyttää hyödyksi sairaanhoitajakoulutuksessa. Opinnäytetyössä etsittiin vastauksia seuraaviin kysymyksiin: 1) Minkälaista ammatillista osaamista aikuisen hoitoelvytys vaatii? 2) Minkälaista on sairaanhoitajien elvytysosaaminen? 3) Minkälaista on hyvä aikuisen hoitoelvytys?
Aineisto koottiin etsimällä tietoa sähköisistä tietokannoista ja manuaalisesti kirjoista, alan lehdistä ja internetistä. Aineiston keräämisessä huomioitiin aineiston tuoreus, tieteellisyys, suomenkielisyys ja aineiston kirjoittaja. Aineiston analysoitiin sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyössä käytettyjen lähteiden mukaan elvytyksessä tarvitaan monipuolista osaamista elvytystarpeen tunnistamisessa, rytmien analysoinnissa, defibrilloinnissa, ventiloinnissa, painelussa, elvytyksen lääkehoidossa tiimityökentelyssä ja johtamisessa. Tutkimuksen perusteella sairaanhoitajien ja sairaanhoitajaopiskelijoiden elvytysosaamisessa on paljon kehitettävää kaikilla näillä osa-alueilla.
Opinnäytetyössäni käyttämieni lähteiden mukaan aikuisen hoitoelvytyksen opettaminen on haasteellista. Elvytyksen opetusta terveysalalla ja työpaikoilla olisi syytä kehittää. Elvytyskoulutuksissa tulisi käyttää metodeja, jotka huomioivat jokaisen yksilölliset oppimistyylit. Koulutettavien osaaminen tulisi tarkoituksenmukaisesti testata ennen ja jälkeen koulutuksen. Työpaikkojen päättävät tahot tulisi vakuuttaa riittävän elvytyskoulutuksen tarpeellisuudesta ja koulutusta tulisi järjestää tarpeeksi usein.
Aineisto koottiin etsimällä tietoa sähköisistä tietokannoista ja manuaalisesti kirjoista, alan lehdistä ja internetistä. Aineiston keräämisessä huomioitiin aineiston tuoreus, tieteellisyys, suomenkielisyys ja aineiston kirjoittaja. Aineiston analysoitiin sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyössä käytettyjen lähteiden mukaan elvytyksessä tarvitaan monipuolista osaamista elvytystarpeen tunnistamisessa, rytmien analysoinnissa, defibrilloinnissa, ventiloinnissa, painelussa, elvytyksen lääkehoidossa tiimityökentelyssä ja johtamisessa. Tutkimuksen perusteella sairaanhoitajien ja sairaanhoitajaopiskelijoiden elvytysosaamisessa on paljon kehitettävää kaikilla näillä osa-alueilla.
Opinnäytetyössäni käyttämieni lähteiden mukaan aikuisen hoitoelvytyksen opettaminen on haasteellista. Elvytyksen opetusta terveysalalla ja työpaikoilla olisi syytä kehittää. Elvytyskoulutuksissa tulisi käyttää metodeja, jotka huomioivat jokaisen yksilölliset oppimistyylit. Koulutettavien osaaminen tulisi tarkoituksenmukaisesti testata ennen ja jälkeen koulutuksen. Työpaikkojen päättävät tahot tulisi vakuuttaa riittävän elvytyskoulutuksen tarpeellisuudesta ja koulutusta tulisi järjestää tarpeeksi usein.