Homma ruuhkassa : Nuorten Akatemian Homman kehittäminen Sinisen meren strategian avulla
Etelämäki, Tiina (2011)
Etelämäki, Tiina
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105239155
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105239155
Tiivistelmä
Tämän opinnäytteen tarkoituksena on antaa ideoita Homman uudistamiseen ja kehittämiseen. Kyseessä on Nuorten Akatemia ry:n nuorille suunnattu brändi. Järjestö on olemassa tukeakseen nuorten omaa toimintaa. Homman keskiössä on 100–200 euron Homma-raha, tuki nuorten omille projekteille.
Homma-raha sai alkunsa syksyllä 2006, jolloin ensimmäinen hakukierros lähti käyntiin. Toimintaa markkinoitiin runsaasti ja hakemuksia tuli kiitettävä määrä. Omaksi brändikseen toiminta muotoutui alkuvuodesta 2008. Toiminta on saanut hyvän vastaanoton kentältä ja sen on todettu olevan hyvä toi-mintamalli nuorten projektien käynnistämiseen. Projektien teemaa ei ole ennalta määritelty mitenkään, mutta yli puolet toteutuvista hankkeista on kulttuuripainotteisia. Nuorilla on taipumus tehdä kulttuuripro-jekteja.
Homman kasvu on kuitenkin pysähtynyt, eikä toiminnalle ole saatu toivottua tunnettuutta. Tässä työssä toimintaa katsotaan uusin silmin sekä sisällön, markkinarajojen että kohderyhmien osalta ja etsitään omaa tietä ja vahvaa tulevaisuuden brändiä. Aineistona ovat Nuorten Akatemian strategia vuosille 2010-2014, viestintästrategia, joka on laadittu vuonna 2010 sekä viiden toimintavuoden aikana toteutuneiden Homma-projektien hakemukset ja raportit. Kehittämistyökaluna toimii Sinisen meren strategia.
Sinisen meren strategia on työkalu strategiseen kehittämiseen. Kyseinen työkalu on ollut pääasiassa yritysmaailman käytössä, järjestön kehittämisvälineenä siitä on kokemuksia vähän. Sivutavoitteena työssäni onkin testata Sinisen meren strategiaa yleishyödyllisen organisaation kehittämisen välineenä.
Uusia ideoita löytyi runsaasti Sinisen meren strategiaa seuratessa. Hommalle avartui oma tiensä uutena kohderyhmänä nykyiset harrastamattomat nuoret. Heissä on runsaasti potentiaalia, jota kentällä ei ole pystytty aiemmin hyödyntämään. Homman viestintästrategiassa on aiemmin ollut kohderyhmänä sekä nuoret että aikuiset, nyt ehdotuksena ovat pelkät nuoret. Nykyistä toimintaa täydentäviksi tuotteiksi nousi Homma-projekteja toteuttavien nuorten yhteiset, alueelliset tapahtumat, joissa nuoret voivat tutustua toisiinsa. Myös henkilökohtainen projektiapu on tehtävä nuorille mahdolliseksi. Sinisen meren strategian avulla löytyi poistettavia ja supistettavia elementtejä, jotta kustannukset eivät muodostu liian raskaiksi, sekä luotavia ja korostettavia osioita täydentämään ja vahvistamaan toimintaa.
Sinisen meren strategian työkalut pakottavat ajattelemaan toimintaa uusin tavoin ja sopiikin siltä osin mainiosti myös järjestön kehittämistyökaluksi. Haaste on ansaintapuoli, sillä järjestön ei ole tarkoitus tuottaa taloudellista voittoa. Kyseiset osiot on kuitenkin mahdollista jättää käyttämättä, ilman että lopputulos siitä juuri kärsii.
Homma-raha sai alkunsa syksyllä 2006, jolloin ensimmäinen hakukierros lähti käyntiin. Toimintaa markkinoitiin runsaasti ja hakemuksia tuli kiitettävä määrä. Omaksi brändikseen toiminta muotoutui alkuvuodesta 2008. Toiminta on saanut hyvän vastaanoton kentältä ja sen on todettu olevan hyvä toi-mintamalli nuorten projektien käynnistämiseen. Projektien teemaa ei ole ennalta määritelty mitenkään, mutta yli puolet toteutuvista hankkeista on kulttuuripainotteisia. Nuorilla on taipumus tehdä kulttuuripro-jekteja.
Homman kasvu on kuitenkin pysähtynyt, eikä toiminnalle ole saatu toivottua tunnettuutta. Tässä työssä toimintaa katsotaan uusin silmin sekä sisällön, markkinarajojen että kohderyhmien osalta ja etsitään omaa tietä ja vahvaa tulevaisuuden brändiä. Aineistona ovat Nuorten Akatemian strategia vuosille 2010-2014, viestintästrategia, joka on laadittu vuonna 2010 sekä viiden toimintavuoden aikana toteutuneiden Homma-projektien hakemukset ja raportit. Kehittämistyökaluna toimii Sinisen meren strategia.
Sinisen meren strategia on työkalu strategiseen kehittämiseen. Kyseinen työkalu on ollut pääasiassa yritysmaailman käytössä, järjestön kehittämisvälineenä siitä on kokemuksia vähän. Sivutavoitteena työssäni onkin testata Sinisen meren strategiaa yleishyödyllisen organisaation kehittämisen välineenä.
Uusia ideoita löytyi runsaasti Sinisen meren strategiaa seuratessa. Hommalle avartui oma tiensä uutena kohderyhmänä nykyiset harrastamattomat nuoret. Heissä on runsaasti potentiaalia, jota kentällä ei ole pystytty aiemmin hyödyntämään. Homman viestintästrategiassa on aiemmin ollut kohderyhmänä sekä nuoret että aikuiset, nyt ehdotuksena ovat pelkät nuoret. Nykyistä toimintaa täydentäviksi tuotteiksi nousi Homma-projekteja toteuttavien nuorten yhteiset, alueelliset tapahtumat, joissa nuoret voivat tutustua toisiinsa. Myös henkilökohtainen projektiapu on tehtävä nuorille mahdolliseksi. Sinisen meren strategian avulla löytyi poistettavia ja supistettavia elementtejä, jotta kustannukset eivät muodostu liian raskaiksi, sekä luotavia ja korostettavia osioita täydentämään ja vahvistamaan toimintaa.
Sinisen meren strategian työkalut pakottavat ajattelemaan toimintaa uusin tavoin ja sopiikin siltä osin mainiosti myös järjestön kehittämistyökaluksi. Haaste on ansaintapuoli, sillä järjestön ei ole tarkoitus tuottaa taloudellista voittoa. Kyseiset osiot on kuitenkin mahdollista jättää käyttämättä, ilman että lopputulos siitä juuri kärsii.