Utanför systemet : Filmbranschens förändringar och det fria filmfältets framväxt i Finland 2000-2011
Åhman, John (2011)
Åhman, John
Yrkeshögskolan Novia
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105239038
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105239038
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee nousevaa elokuvan vapaata kenttää Suomessa ja ilmiön yhteyksiä tuotanto-, levitys- ja katselukulttuurin muutoksiin. Suomalainen elokuva-ala on 2000-luvulla laajentunut korkeakoulutettujen elokuvantekijöiden määrän nousun vuoksi. Lisäksi julkaisukanavat ovat monipuolistuneet ja kasvaneet huomattavasti elokuvateattereiden, TV:n digitalisoinnin ja internetvideon yleistymisen takia. 2000-lukua ennen amatöörielokuvien julkiselle näyttämiselle laajalle yleisölle ei ollut areenaa, mikä sitoi vapaan elokuvakulttuurin elokuvafestivaaleihin. Elokuvateatteri- ja TV-ohjelmistot puolestaan koostuivat etukäteen ostetuista ammattituotannoista. Vapaa kenttä muodostui tuolloin yksittäisten tekijöiden teoksista ja underground-elokuvista, mutta nykyään tilanne ei ole enää sama.
Opinnäytetyön tavoitteena on tunnistaa nykyisen (2011) suomalaisen elokuvakentän osio, joka tuottaa kokoillan elokuvia omaehtoisesti valtion tukijärjestelmän ulkopuolella eli valottaa, miksi suomalaiselta elokuvakentältä löytyy, teatterikentän tavoin, puoliammattilainen kenttä amatööritoiminnan ja ammattilaistuotannon väliltä. Tutkimuskysymys on: millä tavoin vapaan kentän toimijoiden tuotantotavat eroavat perinteisestä elokuvatuotantomuodosta? Tutkimustehtävä on kuvata, analysoida ja tulkita, mitä vapaa kenttä tarkoittaa vapaan kentän toimijoille itseilleen, ja miten nämä käsitykset heijastuvat teoriakirjallisuuden näkemyksiin.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina, ja haastateltavat olivat suomalaisia elokuvantekijöitä, jotka ovat julkaisseet elokuvia ilman valtion tukea. Kvalitatiivista tutkimusosaa täydentää laajaa teoriaosa, joka tutustuttaa lukijan suomalaisen elokuvakentän toimintamalleihin sekä kulttuurimuutoksiin ja tekniikan kehitykseen, jotka ovat muovanneet elokuvatuotantoa 2000-luvulla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että vapaan elokuvatuotannon on mahdollistanut sekä kilpailukykyisen kuluttujatuotantotekniikan demokratisoiva vaikutus että internetvideon helppo saatavuus ja julkaisu-mahdollisuudet. Lisäksi tulokset osoittavat, että haastateltavien tuotannoille ominaista on pitkät kuvaustuotantovaiheet ja pienet budjetit. Elokuvat tehdään pienin, monitaitoisten jäsenten tuotantoryhmin, jotka usein jatkavat yhteistyötä muissa projekteissa. Eri tuotantovaiheiden sekoittuminen on yleistä vapaan kentän tuotannoissa. Elokuvantekijät ottavat usein kontaktia yleisönsä kanssa internetin välityksellä jo tuotannon alkuvaiheessa. Elokuvien julkaisua perinteisissä kanavissa voi vaikeuttaa se, ettei elokuvaa ole myyty etukäteen alan tapojen mukaisesti.
Opinnäytetyön tavoitteena on tunnistaa nykyisen (2011) suomalaisen elokuvakentän osio, joka tuottaa kokoillan elokuvia omaehtoisesti valtion tukijärjestelmän ulkopuolella eli valottaa, miksi suomalaiselta elokuvakentältä löytyy, teatterikentän tavoin, puoliammattilainen kenttä amatööritoiminnan ja ammattilaistuotannon väliltä. Tutkimuskysymys on: millä tavoin vapaan kentän toimijoiden tuotantotavat eroavat perinteisestä elokuvatuotantomuodosta? Tutkimustehtävä on kuvata, analysoida ja tulkita, mitä vapaa kenttä tarkoittaa vapaan kentän toimijoille itseilleen, ja miten nämä käsitykset heijastuvat teoriakirjallisuuden näkemyksiin.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina, ja haastateltavat olivat suomalaisia elokuvantekijöitä, jotka ovat julkaisseet elokuvia ilman valtion tukea. Kvalitatiivista tutkimusosaa täydentää laajaa teoriaosa, joka tutustuttaa lukijan suomalaisen elokuvakentän toimintamalleihin sekä kulttuurimuutoksiin ja tekniikan kehitykseen, jotka ovat muovanneet elokuvatuotantoa 2000-luvulla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että vapaan elokuvatuotannon on mahdollistanut sekä kilpailukykyisen kuluttujatuotantotekniikan demokratisoiva vaikutus että internetvideon helppo saatavuus ja julkaisu-mahdollisuudet. Lisäksi tulokset osoittavat, että haastateltavien tuotannoille ominaista on pitkät kuvaustuotantovaiheet ja pienet budjetit. Elokuvat tehdään pienin, monitaitoisten jäsenten tuotantoryhmin, jotka usein jatkavat yhteistyötä muissa projekteissa. Eri tuotantovaiheiden sekoittuminen on yleistä vapaan kentän tuotannoissa. Elokuvantekijät ottavat usein kontaktia yleisönsä kanssa internetin välityksellä jo tuotannon alkuvaiheessa. Elokuvien julkaisua perinteisissä kanavissa voi vaikeuttaa se, ettei elokuvaa ole myyty etukäteen alan tapojen mukaisesti.