Brändistrategian merkitys yrityksen digitaalisessa markkinoinnissa
Niskala, Harri (2011)
Niskala, Harri
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105229003
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105229003
Tiivistelmä
Tämä tutkielma on kirjoitettu siksi, että olen aikaisemmin työskennellyt digitaalista markkinointia myyvän yrityksen palveluksessa. Kyseinen työnantaja, Advertising Media Finland Oy, on ollut tämän tutkielman toimeksiantaja. Työn tavoitteena oli selvittää, kuinka suuri merkitys brändistrategialla on suomalaisissa yrityksissä. Lisäksi pyrittiin selvittämään, mikä on suomalaisten yritysten brändi-identiteetin ja imagon merkitys digitaalisessa markkinoinissa. Näiden kahden asian lisäksi selvitettiin, miten sosiaalisen median neljä C:tä toteutuvat suomalaisissa yrityksissä. Tietoperusta kerättiin sekä kirjallisesta että digitaalisesta aineistosta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullisen tutkielman menetelmiä. Tutkielmaa varten suoritettiin yhteensä kolme puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelujen kohteena olleet henkilöt työskentelevät johtavassa asemassa Oulun alueen mainos- ja markkinointitoimistoissa. Tutkielmassa kävi ilmi, että suomalaisissa yrityksissä brändistrategialla on korkeintaan minimaalinen merkitys yritysten harjoittamaan digitaaliseen markkinointiviestintään. Liiketoiminnan henkisen ulottuvuuden ymmärrys on erittäin vähäistä tai sitä ei ole lainkaan. Täten voidaan todeta, että brändistrategian puuttuessa ei yrityksille rakennu omasta tahdostaan brändi-identiteettiä, jolloin ei myöskään synny kuluttajien keskuuteen imagokäsitystä yrityksestä. Sosiaalisen median neljä C:tä (customer (asiakas), content (sisältö), context (konteksti) ja channel (kanava), toteutuvat vain osittain.