Hoitotyön harjoittelu ohjaajan näkökulmasta
Koitto, Katri (2011)
Koitto, Katri
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105208947
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105208947
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten hoitotyön ammattilainen kokee sairaanhoitajaopiskelijan ohjauksen ja millaisia kehitysideoita itse ohjaajilla olisi koskien hoitotyön harjoittelun toteutumista. Ohjaajalla tässä työssä tarkoitetaan hoitotyön ammattilaista, joka ohjaa työssään sairaanhoitajaopiskelijaa tämän hoitotyön harjoittelussa. Hoitotyön harjoittelulla tarkoitetaan opintoihin kuuluvaa ohjattua harjoittelujaksoa käytännön kentällä, jossa opiskelija pääsee tutustumaan keskeisiin käytännön työtehtäviin (Satakunnan ammattikorkeakoulu, 2009). Hoitotyön harjoittelut järjestäminen perustuu ammattikorkeakoulun ja työelämän organisaatioiden kesken solmittuihin sopimuksiin (Elomaa, 2010, 9). Hoitotyön osaaminen edellyttää, että hoitotyön opiskelija on perehtynyt ohjatussa harjoittelussa eri hoitotyön alueisiin sekä terveyden edistämiseen. Harjoittelut toteutuvat sosiaali- ja terveydenhuollon eri toimintaympäristöissä, jossa sairaanhoitaja on harjaantunut ja syventänyt osaamistaan. (Satakunnan ammattikorkeakoulu, 2006, 17.)
Opinnäytetyön aineisto kerättiin kyselylomakkeilla kahdelta yleislääketieteen osastolta. Kohderyhmään kuuluivat sairaanhoitaja, perushoitajat ja lähihoitajat, jotka olivat työssään toimineet sairaanhoitajaopiskelijan ohjaajana (N=39). Kyselylomakkeet sisälsivät monivalintakysymyksiä sekä yhden avoimen kysymyksen. Tulokset analysoitiin Tixel-ohjelmalla sekä sisällön analyysilla. Kysymyslomakkeen kysymykset koskivat 1) Osaston valmiuksia ohjata opiskelijaa 2) Millaisia kokemuksia ohjaajilla on harjoittelusta 3) Mitä kehitettävää harjoittelun toteutumisella olisi ohjaajien mielestä. Kysely toteutettiin maaliskuussa 2011.
Kyselyyn vastasi yhteensä 14 hoitajaa. Vastausprosentiksi tuli 36 %. Kyselyssä kävi ilmi, että opiskelijan ohjaajat kokivat opiskelijan ohjauksen kiinnostavana ja jonkin verran haasteellisena tehtävänä. Vastaajat kokivat omaavansa tarpeeksi taitoja joilla ohjata ja arvioida opiskelijaa. Kuitenkin suurin osa vastaajista halusi lisätietoa opiskelijan ohjauksesta. Ohjaajat saivat palautetta opiskelijoiltaan ohjaamisestaan, mutta kaipasivat lisää palautetta ohjaamistaidoistaan. Ohjaajat saivat tarpeeksi tukea ohjaamiseen osastolta.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin kyselylomakkeilla kahdelta yleislääketieteen osastolta. Kohderyhmään kuuluivat sairaanhoitaja, perushoitajat ja lähihoitajat, jotka olivat työssään toimineet sairaanhoitajaopiskelijan ohjaajana (N=39). Kyselylomakkeet sisälsivät monivalintakysymyksiä sekä yhden avoimen kysymyksen. Tulokset analysoitiin Tixel-ohjelmalla sekä sisällön analyysilla. Kysymyslomakkeen kysymykset koskivat 1) Osaston valmiuksia ohjata opiskelijaa 2) Millaisia kokemuksia ohjaajilla on harjoittelusta 3) Mitä kehitettävää harjoittelun toteutumisella olisi ohjaajien mielestä. Kysely toteutettiin maaliskuussa 2011.
Kyselyyn vastasi yhteensä 14 hoitajaa. Vastausprosentiksi tuli 36 %. Kyselyssä kävi ilmi, että opiskelijan ohjaajat kokivat opiskelijan ohjauksen kiinnostavana ja jonkin verran haasteellisena tehtävänä. Vastaajat kokivat omaavansa tarpeeksi taitoja joilla ohjata ja arvioida opiskelijaa. Kuitenkin suurin osa vastaajista halusi lisätietoa opiskelijan ohjauksesta. Ohjaajat saivat palautetta opiskelijoiltaan ohjaamisestaan, mutta kaipasivat lisää palautetta ohjaamistaidoistaan. Ohjaajat saivat tarpeeksi tukea ohjaamiseen osastolta.