Comparison of reward systems in Finnish retail industry : S-card, the market leader
Salovaara, Mikko (2011)
Salovaara, Mikko
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105208901
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105208901
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona professori Thomas Lauerin pyynnöstä osana hänen bonuskorteista kertovaa kirjaansa Saksassa. Tarkoituksena oli selvittää miksi S-ryhmä on niin menestynyt, ja mitkä ovat S-ryhmän kilpailijat Suomen bonuskortti markkinoilla. Yhteenvedossa esitän myös muutamia kehitysideoita, joiden avulla S-ryhmä saattaisi lisätä markkinaosuuttaan. Työhön kuului myös kysely S-ryhmälle, joka on liitteenä opinnäytetyön lopussa.
Työn alussa selvitetään käsite bonuskortti ja esitellään lyhyt historia liittyen ylei-sesti bonuskortteihin. Kappaleessa kaksi esitetään teorioita jotka pätevät bonus-kortti ohjelmiin. Kappaleessa kolme syvennytään bonuskorttien huolestuttaviin puoliin, kuten siihen ovatko kuluttajat bonuskortti hurmoksessa unohtaneet kilpailuttaa hintoja kauppojen välillä. Tämän jälkeen aiheena on S-ryhmän rakenne ja toimintatapa, sekä sen kilpailijat. Lopuksi verrataan S-korttia ja sen kahta pää kilpailijaa Suomessa, sekä tehdään johtopäätöksiä työn pohjalta.
Työn alussa selvitetään käsite bonuskortti ja esitellään lyhyt historia liittyen ylei-sesti bonuskortteihin. Kappaleessa kaksi esitetään teorioita jotka pätevät bonus-kortti ohjelmiin. Kappaleessa kolme syvennytään bonuskorttien huolestuttaviin puoliin, kuten siihen ovatko kuluttajat bonuskortti hurmoksessa unohtaneet kilpailuttaa hintoja kauppojen välillä. Tämän jälkeen aiheena on S-ryhmän rakenne ja toimintatapa, sekä sen kilpailijat. Lopuksi verrataan S-korttia ja sen kahta pää kilpailijaa Suomessa, sekä tehdään johtopäätöksiä työn pohjalta.