Hevosvoimalla hyvää oloa : Hevostoimintaryhmän kokemuksia
Peltola, Katariina (2011)
Peltola, Katariina
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105208828
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105208828
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli kerätä lasten kokemuksia, miltä hevostoimintaryhmässä toimiminen tuntuu. Tavoitteina olivat onnistunut ryhmäytyminen sekä vuorovaikutuksen syntyminen toisten lasten ja hevosten välillä. Tavoitteena oli myös saada lapset kuuntelemaan ja noudattamaan annettuja ohjeita. Tarkastelin asiaa lasten sekä heidän vanhempiensa kautta.
Opinnäytetyöni oli toiminnallinen ja se toteutettiin yhteistyössä Ellun Tallin kanssa. Hevostoimintaryhmä koostui viidestä 9-17 –vuotiaasta lapsesta, joilla oli jonkinasteisia sosiaalisia ongelmia kuten puutteita sosiaalisissa taidoissa, keskittymis- ja tarkkaavaisuushäiriöitä sekä ylivilkkautta.
Opinnäytetyöni aineiston keräsin osallistuvalla havainnoinnilla. Lisäksi käytin kyselylomakkeita alku- ja loppuarvioinnissa. Vanhemmat täyttivät alkuarviointilomakkeen, mutta loppuarviointiin vastasivat sekä lapset että vanhemmat.
Hevostoiminta oli näiden lasten kohdalla menetelmä, joka antoi heille paljon jännittäviä elämyksiä. Hevostoiminta lisäsi rohkeutta, iloisuutta ja eloisuutta sekä auttoi näkemään ympäristön positiivisia puolia. Hevostoiminta antoi lapsille tekemistä ja he odottivat innokkaasti seuraavaa kokoontumiskertaa
Opinnäytetyöni oli toiminnallinen ja se toteutettiin yhteistyössä Ellun Tallin kanssa. Hevostoimintaryhmä koostui viidestä 9-17 –vuotiaasta lapsesta, joilla oli jonkinasteisia sosiaalisia ongelmia kuten puutteita sosiaalisissa taidoissa, keskittymis- ja tarkkaavaisuushäiriöitä sekä ylivilkkautta.
Opinnäytetyöni aineiston keräsin osallistuvalla havainnoinnilla. Lisäksi käytin kyselylomakkeita alku- ja loppuarvioinnissa. Vanhemmat täyttivät alkuarviointilomakkeen, mutta loppuarviointiin vastasivat sekä lapset että vanhemmat.
Hevostoiminta oli näiden lasten kohdalla menetelmä, joka antoi heille paljon jännittäviä elämyksiä. Hevostoiminta lisäsi rohkeutta, iloisuutta ja eloisuutta sekä auttoi näkemään ympäristön positiivisia puolia. Hevostoiminta antoi lapsille tekemistä ja he odottivat innokkaasti seuraavaa kokoontumiskertaa