Verkkokaupan mahdollisuudet käsityöyrittäjän näkökulmasta
Nousiainen, Juho (2011)
Nousiainen, Juho
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105208824
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105208824
Tiivistelmä
Internetistä on tullut merkittävä kauppapaikka perinteisen kaupankäynnin ohella. Tietoyhteiskunnan täysvaltainen jäsenyys ja täyden hyödyn saaminen siitä edellyttävät uuden toimintatavan omaksu-mista myös käsityöyrittäjiltä. Tietotekniikan hallinta onkin osa tämän päivän yrittäjävalmiuksia. In-ternetin avulla suomalainenkin käsityöyrittäjä voi löytää asiakkaan maapallon mistä kolkasta tahan-sa. Kehittyvät verkkopalvelut tarjoavat ratkaisumallin käsityöyrittäjien markkinoinnin ja myynnin edistämiseen.
Opinnäytetyön tavoitteina oli selvittää verkkokaupan mahdollisuuksia käsityöyrittäjän näkökulmasta, sekä tuottaa tietoa käsityöyrittäjille verkkokaupan liittämiseksi osaksi yritystoimintaa.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta ja tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatte-luina. Tutkimukseen haastateltiin neljää eri käsityöyrittäjää Keski-Suomesta. Haastatelluista kahdella olivat omat www-sivut ja toisella toiminnassa oleva verkkokauppa.
Tutkimustulokset osoittivat, että käsityöyrittäjät suhtautuvat verkkokauppaan pääosin epäilevästi. Internet-ympäristö nähdään hyvänä tuotteiden markkinointipaikkana mutta tuotteiden myynti-kanavana siihen suhtauduttiin varauksella. Tutkimuksesta kävi ilmi, että käsityöyrittäjien valmistamat tuotteet vaikuttavat mielikuviin verkkokaupasta. Jotkut tuotteet soveltuvat ominaisuuksiltaan toisia paremmin myytäväksi Internet-ympäristössä. Käsityöyrittäjät kokivat puutteelliset tietotekniset taidot, ajan puutteen sekä rahan suurimmiksi esteiksi verkkokaupan liittämisessä osaksi yritystoimin-taa. Tutkimukseen osallistuneet olivat kaikki sivutoimisia käsityöyrittäjiä mikä saattaa vaikuttaa mie-lipiteisiin verkkokaupasta. Jos tutkittaisiin päätoimisia käsityöyrittäjiä, olisi mielenkiintoista nähdä, muuttuisivatko mielipiteet verkkokauppaa kohtaan.
Opinnäytetyön tavoitteina oli selvittää verkkokaupan mahdollisuuksia käsityöyrittäjän näkökulmasta, sekä tuottaa tietoa käsityöyrittäjille verkkokaupan liittämiseksi osaksi yritystoimintaa.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta ja tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatte-luina. Tutkimukseen haastateltiin neljää eri käsityöyrittäjää Keski-Suomesta. Haastatelluista kahdella olivat omat www-sivut ja toisella toiminnassa oleva verkkokauppa.
Tutkimustulokset osoittivat, että käsityöyrittäjät suhtautuvat verkkokauppaan pääosin epäilevästi. Internet-ympäristö nähdään hyvänä tuotteiden markkinointipaikkana mutta tuotteiden myynti-kanavana siihen suhtauduttiin varauksella. Tutkimuksesta kävi ilmi, että käsityöyrittäjien valmistamat tuotteet vaikuttavat mielikuviin verkkokaupasta. Jotkut tuotteet soveltuvat ominaisuuksiltaan toisia paremmin myytäväksi Internet-ympäristössä. Käsityöyrittäjät kokivat puutteelliset tietotekniset taidot, ajan puutteen sekä rahan suurimmiksi esteiksi verkkokaupan liittämisessä osaksi yritystoimin-taa. Tutkimukseen osallistuneet olivat kaikki sivutoimisia käsityöyrittäjiä mikä saattaa vaikuttaa mie-lipiteisiin verkkokaupasta. Jos tutkittaisiin päätoimisia käsityöyrittäjiä, olisi mielenkiintoista nähdä, muuttuisivatko mielipiteet verkkokauppaa kohtaan.