Pienyrityksen verkkonäkyvyyden kehittäminen
Nykänen, Minna (2011)
Nykänen, Minna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105198796
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105198796
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarjota erilaisia verkkomarkkinoinnin keinoja ja vaihtoehtoja asiakasyritykselle. Kotidata on Jyväskylän alueella toimiva pienyritys, joka tarjoaa apua tietotekniikan ja kodinelektroniikan ongelmiin, olipa avuntarve sitten laitteistoon tai osaamistason kehittämiseen liittyvä. Yrityksellä on kokemusta verkon tarjoamista markkinointimahdollisuuksista. Niinpä tavoitteeksi muodostui pääasiallisesti aiheeseen liittyvän tietopohjan laajentaminen yrityksessä sekä kerätyn tiedon analysoiminen.
Kyseessä oli tapaustutkimus. Opinnäytetyöstä sopimisen jälkeen yrityksessä käynnistettiin verkkomarkkinointiin liittyviä toimia. Työssä käsiteltiin Internet-markkinointia teoriatasolla. Analyysivaiheessa pohdittiin joidenkin verkkonäkyvyyttä parantavien tapojen vaikutuksia huomioiden yleisesti perinteisemmissä medioissa näkyminen sekä muita markkinoinnin keinoja. Taustatiedot on kerätty Google Analyticsin kautta, Google AdWordsin tilastoista ja taloushallinto-ohjelmistosta.
Pohdinnassa käsiteltiin erilaisten markkinointikeinojen soveltuvuutta pienyritykselle. Lopputuloksena todettiin, että Google AdWordsin käynnistäminen ei havaittavasti nosta Internet-sivujen kävijämääriä. Tehokkaimmaksi keinoksi oletettiin sanomalehden verkkosivuilla mainostamista. Facebook havaittiin hankalaksi markkinoinnin välineeksi. Twitter ei ole ainakaan vielä soveltuva pienyrityksen käyttöön Suomessa. Blogin perustamista voidaan harkita siihen
liittyvistä pohdinnan aiheista huolimatta.
Kyseessä oli tapaustutkimus. Opinnäytetyöstä sopimisen jälkeen yrityksessä käynnistettiin verkkomarkkinointiin liittyviä toimia. Työssä käsiteltiin Internet-markkinointia teoriatasolla. Analyysivaiheessa pohdittiin joidenkin verkkonäkyvyyttä parantavien tapojen vaikutuksia huomioiden yleisesti perinteisemmissä medioissa näkyminen sekä muita markkinoinnin keinoja. Taustatiedot on kerätty Google Analyticsin kautta, Google AdWordsin tilastoista ja taloushallinto-ohjelmistosta.
Pohdinnassa käsiteltiin erilaisten markkinointikeinojen soveltuvuutta pienyritykselle. Lopputuloksena todettiin, että Google AdWordsin käynnistäminen ei havaittavasti nosta Internet-sivujen kävijämääriä. Tehokkaimmaksi keinoksi oletettiin sanomalehden verkkosivuilla mainostamista. Facebook havaittiin hankalaksi markkinoinnin välineeksi. Twitter ei ole ainakaan vielä soveltuva pienyrityksen käyttöön Suomessa. Blogin perustamista voidaan harkita siihen
liittyvistä pohdinnan aiheista huolimatta.