Ruukin Sandwich paneelien tuotekaupan toimintamalli
Tuori, Ilona (2011)
Tuori, Ilona
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105198771
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105198771
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on luoda toimintamalli Ruukin Sandwic paneeli SPA:n tuotekauppaan myynnin tueksi. Tavoitteena on selvittää, millaisia ongelmia erilaiset toimintatavat paneelikaupassa aiheuttavat tuotantoketjun muille osille. Esimerkiksi kaupanteon yhteydessä selvitettävien välttämättömien tietojen puuttuminen aiheuttaa lisätöitä tuotantoketjussa. Tiedon välittäminen ketjun portaalta toiselle ei myöskään toimi aina niin kuin sen pitäisi toimia. Tällaiset ongelmakohdat löytämällä ja tiedostamalla voidaan toimintaa muuttaa entistä sujuvammaksi ja tehokkaammaksi.
Ruukin paneelikauppa ja paneelien valmistus muodostaa tilaus-toimitusprosessin, joka lähtee liikkeelle asiakkaan tarjouspyynnöstä tai paneelitilauksesta. Ruukilla tätä prosessia kutsutaan Order to cash -prosessiksi. Opinnäytetyötä varten on haastateltu Ruukin henkilöstöä tuotantoketjun eri osista sekä tutustuttu heidän työhönsä kattavan kuvan saamiseksi OTC-prosessista. Lisäksi paneelien myyjillä on teetetty kysely, jotta on pystytty muodostamaan käsitys heidän erilaisista toimintatavoistaan. Sama kysely on teetetty myös Ruukin tuoteinsinööreillä, jotka elementoivat tarvittaessa asiakkaiden kohteet.
Tuotantoketjun henkilöstön haastattelut ovat antaneet vahvistuksen sille, että yhtenäinen toimintamalli helpottaisi työskentelyä OTC-prosessin eri vaiheissa. Niin myyjiltä, tuoteinsinööreiltä kuin muilta ketjun työntekijöiltä on saatu hyviä mielipiteitä ja vinkkejä toimintamallin luomiseksi. Näillä tiedoilla jo olemassa olevat myynnin tukityökalut pystytään päivittämään toimivimmiksi ja luomaan muutama uusi apuväline myyntityöhön. Myyjien kyselyn ja haastatteluiden perusteella voidaan kuitenkin todeta, että uusia apuvälineitä tulee luoda harkiten. Useimmat myyjistä kokevat ylimääräiset ohjeet ja kaavakkeet työläinä, ja siksi niitä ei aina haluta hyödyntää.
Ruukin paneelikauppa ja paneelien valmistus muodostaa tilaus-toimitusprosessin, joka lähtee liikkeelle asiakkaan tarjouspyynnöstä tai paneelitilauksesta. Ruukilla tätä prosessia kutsutaan Order to cash -prosessiksi. Opinnäytetyötä varten on haastateltu Ruukin henkilöstöä tuotantoketjun eri osista sekä tutustuttu heidän työhönsä kattavan kuvan saamiseksi OTC-prosessista. Lisäksi paneelien myyjillä on teetetty kysely, jotta on pystytty muodostamaan käsitys heidän erilaisista toimintatavoistaan. Sama kysely on teetetty myös Ruukin tuoteinsinööreillä, jotka elementoivat tarvittaessa asiakkaiden kohteet.
Tuotantoketjun henkilöstön haastattelut ovat antaneet vahvistuksen sille, että yhtenäinen toimintamalli helpottaisi työskentelyä OTC-prosessin eri vaiheissa. Niin myyjiltä, tuoteinsinööreiltä kuin muilta ketjun työntekijöiltä on saatu hyviä mielipiteitä ja vinkkejä toimintamallin luomiseksi. Näillä tiedoilla jo olemassa olevat myynnin tukityökalut pystytään päivittämään toimivimmiksi ja luomaan muutama uusi apuväline myyntityöhön. Myyjien kyselyn ja haastatteluiden perusteella voidaan kuitenkin todeta, että uusia apuvälineitä tulee luoda harkiten. Useimmat myyjistä kokevat ylimääräiset ohjeet ja kaavakkeet työläinä, ja siksi niitä ei aina haluta hyödyntää.